Най-студеното място на света и ултрастудените атоми

Слушай статията:

Автор: Росица Ташкова

Най-студеното място на Земята е Антарктида през зимата с температури, достигащи до -85°С. Температурата на тъмната страна на Луната спада до -173°С. Но нищо не е толкова студено, колкото облаците от ултрастудени атоми, произвеждани от Cold Atom Laboratory (CAL), разположена в Международната космическа станция.

Температурата им е само няколко стотни над тази на абсолютната нула или -273°С. Все още не е известно нещо друго във Вселената да има толкова ниска температура.

Охлаждането на тези атоми до толкова екстремно ниски стойности е необходимо на учените, за да изследват фундаментални принципи в природата и физичните закони. При стайна температура атомите се движат бързо и хаотично, което затруднява изследването на някои техни свойства. А изключително ниските температури забавят движението им с около 200 000 пъти. Това ще позволи на учените да установят какво е поведението на атомите при условия на микрогравитация и как да ги манипулират.

Но защо експериментите се случват в космоса?

Тук, на Земята, също има лаборатории, които произвеждат ултрастудени атоми, но гравитацията е силна и те почти веднага падат, а това дава на учените само частица от секундата, през която да ги наблюдават. Поставянето им в магнитно поле, за да ги задържат на място, възпрепятства проучването на естествените им движения.

Как се създават студените атомни облаци?

Първоначално атомите се забавят с помощта на лазер, което води до тяхното охлаждане. Следва отстраняване на най-топлите членове на групата, чрез радио вълни – това охлажда системата допълнително. И накрая учените позволяват на облака да се разшири, което понижава и налягането му, а респективно и температурата. В космоса облакът достига още по-ниска температура, отколкото в лабораториите на Земята, тъй като в космоса облакът се разширява по-дълго време.