Най-малката в света изкопаема маймунка e открита в джунглата на Амазонка

Превод: Елена Страхилова

Източник: ScienceDaily

Екип от перуански и американски учени намериха фосили на възраст 18 милиона години на най-малката маймунка откривана досега. Вкаменен зъб, намерен в перуанската джунгла на Амазония, е идентифициран като принадлежащ на нов вид мъничка маймунка, не по-тежка от хамстер.

Находката е важна, тъй като помага да се преодолее празнина от 15 милиона години при откриваните вкаменелости на маймуни в Новия свят, казва съвместен екип от Университета Дюк и от Националния университет в Пиура, Перу.

Новата вкаменелост е намерена на открит речен бряг по течението на Рио Алто Мадре де Диос в югоизточната част на Перу. Там изследователите изкопали парчета пясъчник и чакъл, сложили ги в торби, накиснали ги във вода, след това ги прецедили през сита, за да филтрират фосилизираните зъби, челюсти и костни фрагменти, намиращи се в тях.

Екипът претърсил около 900 кг утайка, съдържаща стотици фосили от гризачи, прилепи и други животни, преди да забележат самотния зъб от маймунката.

„Фосилите на примати са толкова редки, колкото зъби от кокошка”, казва Ричард Кей, професор по еволюционна антропология в Университета Дюк, който провежда палеонтологични изследвания в Южна Америка от близо четири десетилетия.

„Образецът, единичен горен кътник, е два пъти по-голям от главичката на карфица”, добавя Кей.

Палеонтолозите могат да кажат много по маймунските зъби, особено по кътниците. Въз основа на относителния размер и формата на зъба, те смятат, че животното вероятно е вечеряло плодове и насекоми, даващи му много енергия, и е тежало по-малко от 20 грама. Някои от по-големите маймуни на Южна Америка като ревачите и мъхнатите паякови маймуни, могат да нараснат до над 50 пъти това тегло.

„Това е най-малката изкопаема маймунка намирана някога в световен мащаб”, казва Кей. До днес е оцелял само един вид маймуни – джуджевидната мармозетка, с размер колкото чаена чаша, но и тяхното оцеляване е под въпрос”, твърди Кей.

В документ, публикуван в интернет на 23 юли в Journal of Human Evolution, екипът назовава животното Parvimicomaterdei или Мъничка маймунка от реката на Божията майка.

Находката, съхранявана сега в постоянната колекция на Института по палеонтология на Националния университет на Перу в Пиура, е много важна, тъй като е съществена брънка в липсващата глава от еволюцията на маймуните.

Смята се, че маймуните са пристигнали в Южна Америка от Африка преди около 40 милиона години като бързо са се диференцирали в над 150 нови вида, които познаваме днес, повечето от които обитават тропическите гори на Амазония. И все пак си остава донякъде загадка как точно се е развил този процес и до голяма степен това се дължи на празнината в намерените фосили на възраст между 13 и 31 милиона години, от които има само няколко фрагмента.

Именно в тази празнина попада Parvimicomaterdei. Вкаменелостта е датирана между 17 и 19 милиона години, което я нарежда тъкмо по времето, „когато се предполага, че се е случила тази диверсификация на видовете в Новия свят”, твърди Кей.

В момента екипът е на поредната си експедиция за събиране на изкопаеми в перуанска Амазонка, която ще приключи през август, като учените концентрират усилията си в отдалечени речни места, където са отложени седименти на възраст 30 милиона години.

„Ако намерим там примат, това наистина ще е отплата за усилията ни”, казва Кей.

Другите изследователи в екипа са Жан-НоелМартинес и Луис Анхел Валдивия от Националния университет в Пиура, Лорън Гонзалес от Университета в Южна Каролина, Уот Саленбиен и Пол Бейкър от училището по околната среда, Сиобхан Кук от медицинското училище на Университета Джонс Хопкинс и Катрин Ригсби от Университета в Източна Каролина. Изследването бе подкрепено от National Science Foundation (EAR 1338694, DDIG 0726134) и от National Geographic Society (Млади изследователи Грант 9920-16 и Waitt Grant W449-16).