Модифициран човешки белтък дава големи надежди за борба с рака

През 2013 учени от Nanyang Technological University (NTU) и Университета в Лунд, Швеция, разработиха нова молекула, която успешно убива туморни клетки. Тази молекула се основава на естествен белтък, присъстващ в човешката кърма, за който е установено, че има силно и широкоспектърно действие срещу тумори, когато белтъкът е свързан с определени липиди. Липидите са органични молекули, които са съставени от въглерод и водород и подпомагат запасяването с енергия и образуването на биологични мембрани.

Credit: Image courtesy of Nanyang Technological University

Този протеин-липид молекулен комплекс, е известен като HAMLET (Human Alpha-lactalbumin Made Lethal to Tumour cells). Неговата безопасност и ефективност са доказани, тъй като комплексът се насочва към туморните клетки и оставя здравите клетки невредими.

Някои изследвания доказват, че HAMLET успешно потиска рака на дебелото черво при опитни мишки.

Учените успешно идентифицирали и изолирали специфичните компоненти на HAMLET, наречени пептид-олеат свързани форми, които унищожават туморните клетки. Веществото успява да избегне външните защитни механизми на раковите клетки и след това се насочва към техните митохондрии и клетъчни ядра. Лишаването на тези клетки от енергия води до процес на апоптоза (клетъчна смърт).

Тези важни научни открития са ръководени от професор Катерина Сванборг и д-р Маной Путиа от Университета в Лунд, Швеция, както и професор Герхард Грюбер от училището по биологични науки – NTU. HAMLEТ е открит за първи път от изследователската група на професор Сванборг.

Учените откриват, че лабораторните мишки, генетично модифицирани да развиват рак на дебелото черво, са добре защитени, когато приемат вода, съдържаща HAMLET.

Относно концепцията за синтетична версия на тази молекула, проф Грюбер казва: “Чрез изучаването на оригиналния протеин ние трябва и ще продължим да идентифицираме ключовите компоненти, за да направим синтетичен пептид, носещ свойства на HAMLET, който да бъде дори по-устойчив от оригиналния протеинов комплекс.”

„Синтетичното конструиране на ключовите компоненти помага пептидът да бъде по-устойчив и да оцелява в различни среди, като например човешкото тяло и питейната вода, които представляват идеална среда за доставяне, преди достигане на тумора.”

Възможността за синтетично образуване на комплекса дава надежди за превръщането му в лекарство срещу рака.

“Ние сме готови да тестваме HAMLET като терапевтичен и превантивен агент при рак на дебелото черво, особено в семейства с генетично предразположение към заболяването, където превантивните възможности са ограничени”, казва проф. Сванборг.

Според екипа HAMLET може да бъде ефективен и при други видове рак, като тези на пикочния мехур и маточната шийка. Предстои клинично изпитване на веществото, за да бъде проверена ефективността му при човека.

Превод: Емили Терзиева