Много козметични продукти съдържат скрити, потенциално опасни „вечни химикали“

Учените са открили знаци за дълго разграждащи се съставки в около половината от изследваните гримове.

Ново проучване разкрива опасни химикали в американски и канадски гримове. Анализът на нов химикал показва грозната истина на продуктите за красота: много от тях е възможно да съдържат голямо количество от потенциално опасните така наречените „вечни химикали“, наричани още и „PFAS“.

За кратко полифлуороалкилни субстанции, включващи хиляди химикали, които са също толкова течни, се разграждат в тялото с години. Здравословните ефекти са добре известни, но тези компоненти влияят на високия холестерол, проблемите с щитовидната жлеза и други проблеми.

„Вечните химикали все още не са ни добре познати“, заявява химикът и физик Греъм Пийсли от Университета „Нотердам“ в Индиана.

При първото голямо проучване на вечните химикали в САЩ и Канада, Пийсли и колегите му откриват, че 52 процента от всички двеста тествани продукта, съдържат високи нива на флуоринови концентрати, предлагайки своите изследвания в онлайн изданието „Откривателска наука и Технологични проучвания“.

Потенциалните рискове за здравето от вечните химикали са, че те все още са твърде непознати, казва Пийсли. Освен че хората, използвайки вечните химикали, когато ги нанасят върху себе си чрез грима, химикалите се отмиват с вода или когато хората пият течности. Екипът на Пийсли заключава,че вечните химикали са всъщност водоустойчиви, тъй като съдържат в себе си много флуорин.

Източник: www.sciencenews.org:
Превод: Антон Тодоров