Мием ли си зъбите наистина?

368311

Автор: д-р Марианна Атанасова

Миенето на зъбите е ежедневна рутинна процедура, към която понякога се отнасяме недостатъчно сериозно. Всеки си мие зъбите, но дали успява да ги почисти качествено? Ето няколко насоки и съвети за начина, средствата и резултатите.

Основното средство за миене на зъбите е вашата четка за зъби. В днешно време на пазара има огромен избор от марки четки за зъби, коя от коя с по-атрактивна реклама. Истината е, че не ви трябва най-новата, най-модерната или най-скъпата четка за зъби, а тази, с която ще се чувствате най-комфортно и ще е най-подходяща за вашите зъби и венци. Различните четки биват и различни по твърдост на косъмчетата, гъстотата на косъмчетата и големина на главата. Съществува избор и между обикновени четки, електрически и звукови. При следващото си посещение в зъболекарския кабинет се консултирайте с вашия зъболекар каква четка би ви препоръчал, тъй като той най-добре познава устната ви кухина и какво е най-добро за поддържането на здравето ѝ.

След като сте избрали своята четка за зъби, трябва да започнете да я използвате правилно. Много често миенето става с движения напред-назад, което не е достатъчно ефективно и може да доведе до хронично нараняване на венеца, а дори и на самите зъби. През годините много специалисти разработват специфични техники за миене на зъбите, като най-често използвана е техниката на Бас и нейната модификация с включено измитащо движение.


РЕКЛАМА:

***

При тази техника четката се поставя под 45 градуса от зъба към венеца, като върховете на косъмчетата докосват венеца и дори леко влизат между него и зъба. От тази стартова позиция се правят въртеливи движения по повърхността на зъбите, след което се завършва с измитащо движение в посока от венеца към върховете на зъбите. Тези движения се извършват по предните и по вътрешните повърхности на зъбите, като само по вътрешните повърхности на предните горни и долни зъби почистването става само с измитащи движения от венеца към върховете на зъбите. Разбира се, почистват се и дъвкателните повърхности на зъбите, най-често с предно-задни движения по тях. Целта е всеки зъб да бъде оптимално почистен от всички достъпни страни, без с това да се нанесе вреда на венците или на самите зъби. Ето защо, почистването трябва да става с премерени движения, умерен натиск и внимание към всеки отделен зъб. Оптималното време за миене на зъбите е 3 минути, а честотата – 2 пъти на ден. Миенето вечер премахва плаката, която се е натрупвала през деня и осигурява чисти повърхности за през нощта, което е от особена важност, защото слюноотделянето по време на сън е по-слабо и ако има останала плака по зъбите, тя ще може да се развива свободно, деминерализирайки зъбите и възпалявайки венеца. Миенето сутрин осигурява свежест и повторно почистване, тъй като колкото и умело и старателно да мием зъбите си, винаги остава минимално количество плака.

Важно! Четката за зъби трябва да се сменя на всеки 3 месеца или след прекарано вирусно/бактериално заболяване, тъй като по косъмчетата също се натрупват микроорганизми, а и с времето ефективността на косъмчетата намалява.

За жалост не всички повърхности на зъбите са достъпни за почистване с четка за зъби, което е проблем, защото по всички повърхности се събира плака. Става дума за апроксималните зъбни повърхности – междузъбните контакти. При повечето хора зъбите са плътно наредени един до друг и няма как между тях да влязат косъмчетата на четката, за да почистят. На помощ тук идват допълнителни средства за орална хигиена, а именно конците за зъби и интерденталните четки.

Конците за зъби са също толкова важни, колкото и четката за зъби, тъй като те почистват недостъпната контактна точка между зъбите, в която най-често започва развитието на кариес, който е трудно видим, докато е в начален стадий, и може дълго време да се развива без признаци, довеждайки до голямо разрушение на засегнатия зъб. Още по-мрачната страна на този тип кариеси е, че те много често се образуват едновременно на два съседни зъба, в контактната точка между съответните зъби, т.нар. „целуващи се кариеси“. Ето защо е особено важно да отделим време, за да почистим контактната точка между зъбите с конец за зъби, поне веднъж дневно, обикновено вечер.

Други средства за орална хигиена са интерденталните четки. Те представляват малки четчици, които се предлагат в различни размери. Използват се за почистване на контактната точка между зъбите и по-често когато има разстояние между зъбите, но за да сте сигурни в ефективността при използването им, е добре вашият зъболекар да определи кой точно размер е подходящ за вас.

Освен четки за зъби, на пазара се предлагат и приспособления за почистване на език. Езикът е мускулест орган, покрит с лигавица, върху която се разполагат различни видове папили, съдържащи вкусовите луковици. Тези папили правят езика неравен и грапав, което спомага натрупването на плака в тези неравности. При някои хора по езика има дълбоки зарязвания – фисури, които са още по-предразполагащ фактор за натрупването на плака в тях. Плаката по езика може да бъде причина за лош дъх и спомага за поддържане на по-високо бактериално число в устата, което не е благоприятно като цяло за оралната кухина. Почистването на езика може да стане със специална четка за език – скрепер или с четката за зъби, като се започва от корена на езика към върха – измитащи движения с лек натиск. Добре е да го почиствате поне веднъж дневно, след измиването на зъбите.

Гореизброените средства и методи представляваха механичното почистване на зъбите, венците и езика, което е основно за поддържането на здравето им, но можем да завършим целия процес по почистването на устната кухина с вода за уста. Отново на пазара има широк набор от продукти, които отговарят на специфични нужди – има ежедневни води, лечебни с различен процент на активната съставка, избелващи, освежаващи и т.н. Ето защо е най-добре да се консултирате със специалист коя вода за уста ще е най-подходяща за вашите нужди и как точно и за какъв период от време да я прилагате.

Може би се питате – ами пастата за зъби? Защо не я споменахме? При пастите за зъби има най-голям избор от марки, предназначение, състав и т.н. Истината е, че тя е спомагателно средство, подпомагащо премахването на плаката, която четката е отстранила механично. В състава на много пасти се включват микроабразивни частици, които действат също механично за премахване на плаката при четкането. В някои има и активни съставки, които осигуряват допълнителен терапевтичен ефект на пастата – антибактериален, избелващ, намаляващ чувствителността, реминерализиращ. Вече на пазара дори повечето пасти са с комбинирано действие. Можете да направите консултация с вашия стоматолог каква паста за зъби ще бъде най-ефективна за вас, но не забравяйте, че основното почистване става с четката за зъби и конеца за зъби и зависи изцяло от вас.

Като завършек на статията ще ви дам няколко съвета как да превърнем тази рутинна, понякога дори досадна процедура в по-приятно занимание:

  • 3 минути е оптималното време за четкане, 3 минути обикновено е продължителността на любима ваша песен – пуснете си тази песен и превърнете миенето на зъби в разпускащо занимание.
  • Ако искате наистина да сте сигурни, че почиствате правилно зъбите си – купете си плакиндикаторни таблетки. След измиване, сдъвчете една таблетка около 30 секунди без да гълтате слюнката, изплюйте, жабурете с вода и се усмихнете на огледалото! Резултатът е доста забавен обикновено – цялата ви уста е розово-лилава, а самите зъби трябва да са бели, ако са добре почистени, но ако и по тях има розово-лилави островчета – това е останала неизчеткана плака. Продават се пластмасови стоматологични огледалца, с които можете да огледате зъбите си от всички страни и да установите проблемните си зони. По този начин можете лесно сами да контролирате колко добре си миете зъбите, в кои зони трябва да наблегнете и да четкате по-добре.
  • Превърнете миенето на зъби в осъзната процедура – помислете си защо го правите, как това ви осигурява по-добро здраве и отношение към самите себе си и нека чистите зъби ви донесат удовлетворението, че правите нещо хубаво за себе си. След толкова труд и внимание за оралната ви хигиена, единственото което ви остава е да се усмихвате и разбира се да посещавате вашия стоматолог на всеки 6 месеца за профилактични прегледи.

13607734_10207819613266291_1426732370_nД-р Марианна Атанасова завършва Факултета по дентална медицина към Медицински университет в гр.София, нареждайки се втора по успех във випуска си. Тя работи като лекар по дентална медицина в гр. София и основните и интереси са в областта на естетичните възстановявания, детската дентална медицина, ендодонтията и иновациите в професията. Можете да се свържете с нея на drmatanasowa@gmail.com


Европейска нощ на учените 2022 г.: