Как медитацията може да ни помогне да правим по-малко грешки

Ако често забравяте или правите грешки, когато бързате, ново проучване от Мичиганския щатски университет – най-голямото по рода си до момента – установи, че медитацията може да ви помогне да станете по-малко податливи на грешки.

Изследването, публикувано в Brain Sciences, тества как медитацията, фокусираща осъзнаването и спокойното приемане на чувствата, мислите или усещанията, докато се разгръщат в ума и тялото на човек – променя мозъчната активност по начин, който предполага повишено разпознаване на грешки.

През последните две десетилетия все повече и повече учени изучават внимателността – съвкупност от практики, целящи да ни помогнат да култивираме ежедневна осведоменост за себе си и за околната среда. Техните ранни открития предизвикаха огромен ентусиазъм за медитация.
Понякога обаче журналисти и дори учени (които би трябвало да знаят по-добре) надценяват ползите за физическото и психическото здраве, което подхранва нарастващия скептицизъм относно внимателността.

Всъщност науката зад медитацията на внимателността често е страдала от лоши изследователски проекти и малки размери на ефекта, както установиха 15 психолози и невролози след преглед на стотици проучвания за осъзнатост. Техният труд, публикуван от Perspectives on Psychological Science, твърди, че все още има много неща, които не разбираме за внимателността и медитацията, а и много учени и практици дори не са съгласни с определението на тези думи.

Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новия Брой 158 на списанието.