Масачузетският технологичен институт използвал бактерии, за да създаде самовентилираща се блуза за тренировки

Следващата стъпка трябва да е облекло, което отделя приятен аромат във фитнеса

Дали тези отдушници изглеждат добре или зле, решете вие. Credit: Hannah Cohen / MITДали тези отдушници изглеждат добре или зле, решете вие. Credit: Hannah Cohen / MIT

Много дъждобрани имат ципове на подмишниците, които, когато се разкопчаят, изпускат потта и миризмата, които иначе биха останали вътре. Но учени от Масачузетския технологичен институт (MIT) са създали прототип на подходяща за носене дреха, която се вентилира сама автоматично в отговор на потта – и го прави, използвайки бактерии.

Wen Wang, главен автор на ново изследване за биохибридни, годни за носене дрехи, в списание Science Advances казва, че дрехата с подтиквана от бактерии вентилация представлява само основополагащ камък по пътя им към създаването на блузи, които правят нещо дори още по-добро: произвеждат приятна миризма, когато се потим.

За да направят прототипна дреха, изследователите експериментирали с различни структури от латекс и бактерии, казва Wang, биоинженер и бивш изследовател от факултета на MIT за химично инженерство. Една такава конфигурация включвала само два слоя: бактерии от едната страна и латекс от другата. Но това, което подействало най-добре за създаването на вентилираща се дреха било покриващ латекс и от двете страни с бактерия от вида B. subtilis между тях.

Със структурата, подобна на сандвич, латексът остава естествено равен. Обаче когато човекът, който го носи, започне да се поти, бактерията от вътрешността (най-близо до кожата) абсорбира влагата и се отпуска, което предизвиква латекса да се отдели от кожата и да отвори малък вентилационен отвор.

Нещо повече, системата работи независимо от това дали бактериите са живи (тоест растящи и делящи се активно) или мъртви, според Wang.

„Ако искаш да се издуе, няма нужда да е жива“, казва Wang. Това е защото работи, казва тя, заради „механичните свойства на бактерията“. Елементите от клетките на бактериите като ДНК и полизахаридите, се извиват в отговор на влагата.

Но има нещо, което все още не са направили с дрехата, казва тя: да я изперат. Те трябва да открият начини да се уверят, че бактериите ще останат прикрепени към тъканта на всяка дреха, която вече не е просто прототипна версия, може би като накарат бактерията да се свърже химически с тъканта или дори да интегрират бактериите в нишките на тъканта.

Защо да си перем дрехите изобщо?

Споменаването на перенето на дрехите навежда Wang на въпроса, по който много деца и тийнейджъри вероятно са размишлявали: защо изобщо да си правиш труда да переш дрехите си на първо време? Тя казва, че неща като разлято вино или кръв върху мръсната блуза биха били храна за бактериите (или по-вероятно за дрожди), които може да останат живи и да погълнат тези вещества, като отделят приятна миризма в процеса.

„Това е просто визия за бъдещето“, добавя тя, „не сме го направили все още“. За да сторят това, те ще трябва да открият начин да накарат организмите да останат върху или в тъканта, както и да се уверят, че бактериите или дрождите ще имат „резервоар от енергия“, дори когато нямат източник на храна.

Представете си, мечтае Wang, че всеки път, когато отидете във фитнеса, микроби като дрождите биха поглъщали потта ви и биха произвеждали аромат на хляб? Все пак ароматът на хляб би бил по-приятен за подушване във фитнеса, отколкото миризмата на изпотения човек до вас на пътеката.

Източник: Popular Science