Марс постепенно губи атмосферата си!

mars-solar-storm-ws-jpg.jpg
През месец септември миналата година автоматичната междупланетна станция на НАСА „Мейвън“ влезе благополучно в орбита около Червената планета. След повече от година работа „Мейвън“ успя да измери скоростта, с която Марс губи атмосферата си.
Съгласно измерванията, направени от инструментите на автоматичната станция, слънчевият вятър „издухва“ газ от атмосферата със скорост 100 грама в рамките на всяка секунда.
„Все едно е да крадеш няколко монети от касов апарат всеки ден. Загубата става все по-видима с течение на времето“, съобщава Брус Джакоски от екипа на мисията. „Ние установихме, че атмосферната ерозия се увеличава съществено по време на слънчевите бури, така че си мислим, че скоростта на загубата е била много по-голяма преди милиарди години, когато Слънцето е било по-младо и по-активно“.
Слънчевият вятър представлява поток от частици, най-вече протони и електрони, които напускат атмосферата на Слънцето със скорост около 1.5 милиона километра в час. Подобно на земна турбина, която генерира електричество, така и слънчевият вятър с помощта на своето магнитно поле успява да създаде eлектрично поле, което ускорява йоните от марсианската атмосфера и ги изстрелва към космоса.
Учените отдавна знаят, че в далечното минало Марс е имал обширни реки, езера и може би дори океани. Отскоро знаем, че силно засолена вода съществува в течно агрегатно състояние дори днес. Сега, благодарение на измерванията от автоматичната станция „Мейвън“, вече знаем също така, че Червената планета е имала в миналото доста плътна атмосфера, която е позволявала съществуването на езера и реки.
Това отдавна се е променило. Днес марсианската атмосфера е с плътност едва 1% от тази на земната! Марс е започнал да губи атмосферата си веднага щом е загубил и глобалното си магнитно поле. Учените вярват, че само в рамките на няколко стотин милиона години след загубата на магнитното поле, голяма част от марсианската атмосфера е изчезнала.
С провеждането на мисия „Мейвън“ стават ясни голяма част от механизмите, по които Червената планета продължава да губи атмосфера дори и днес.

Източник: НАСА