Манипулациите в социалните медии нарастват в глобален мащаб, предупреждава нов доклад

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Чуй статията:

 

Манипулацията на общественото мнение чрез социалните медии се оказва сериозна заплаха за обществения живот. По цял свят правителствени агенции и политически партии използват интернет платформите, за да разпространяват зловредни новини и дезинформация, да упражняват цензура и контрол, да подкопават доверието в медиите, в институциите и в науката.

Нов доклад на Института по интернет към Оксфордския университет разкрива, че въпреки усилията за борба с интернет пропагандата, проблемът придобива застрашителни размери.


РЕКЛАМА:

***

„Броят на страните, където се наблюдава официално организирана манипулация през социалните медии, е нараснал значително в глобален мащаб – от 28 на 48“, казва Саманта Брадшоу, съавтор на доклада. Това нарастване се дължи главно на политическите партии, които разпространяват дезинформация и заблуждаващи новини по време на предизборни кампании. Все повече партии възприемат стратегиите, използвани около референдума за Брекзит и президентските избори в САЩ през 2016 г. – в кампаниите се използват ботове, зловредни новини и дезинформация, за да се  манипулират гласоподавателите и да се поляризират настроенията им.

Това се случва въпреки усилията, които правителствата в много демократични държави полагат, като въвеждат нови закони за борба с фалшивите новини в мрежата. „Проблемът е, че тези целенасочени мерки за борба с фалшивите новини се използват и от диктаторските режими като оправдание за налагане на цензура“, твърди проф. Фил Хауърд, друг от съавторите в доклада и водещ изследовател в Проекта за проучване на електронната пропаганда на Оксфордския университет. „В най-добрия случай мерките водят до създаване на опровергаващи текстове, като така се подтикват гражданите да започнат да проверяват фактите.“

„Друго предизвикателство представлява развитието на средствата, които отделните потребители използват, за да разпространяват новини и информация. Има свидетелства, че кампаниите по дезинформация вече се насочват към приложения за чат и към алтернативни платформи“, твърди Брадшоу. „Това е много често срещано в развиващите се страни, където приложенията за чат са популярни сред големи обществени групи.“

Друга тактика, чиито възможности се използват, са автоматичните акаунти, управлявани от ботове. Онлайн коментатори и фалшиви профили разпространяват послания в полза на конкретни партии, и стратегически споделят съдържание или използват ключови думи, чрез които да измамят алгоритмите и да повишат (изкуствено – бел. ред.) търсенето на определен вид съдържание. Те се използват и за докладване на съдържание или акаунти, които след това биват временно спрени. „Предполагаме, че ще се появят и нови методи, тъй като онлайн платформите и правителствата предприемат законови и регулаторни стъпки, за да ограничат този вид дейност“, добавя Хауърд.

Като цяло организираната манипулация чрез социалните медии е голям бизнес. „Оценката е, че средствата, които се харчат за такъв тип дейности, възлизат на десетки милиони долари“, казва той, „част от парите може би се харчат и за реална реклама, но със сигурност индустрията на фалшивите акаунти, онлайн коментаторите и политическите ботове се разраства“.

Превод: Здравко Минчев

Източник: phys.org