Търсене
Close this search box.

Лаборатория „Изкуствен интелект и CAD системи“ – СТП

Лаборатория „Изкуствен интелект и CAD системи“ – СТП

Лаборатория „Изкуствен интелект и CAD системи“ – СТП

Лаборатория „Изкуствен интелект и CAD системи“ – СТП


Направи дарение на училище!



***

Инж. Валери Младенов е професор в Техническия университет и доктор на науките.

(Статията е по видео за Лаборатория „Изкуствен интелект и CAD системи“ – София Тех Парк (виж го тук) )

 

Имам честта да съм ръководител на Лабораторията по изкуствен интелект и CAD системи в Техно парка.

Когато стартира проекта София Тех Парк бяха планирани определен брой лаборатории, които постепенно изкристализираха в 11 общо. Тези лаборатории са обединени в лабораторен комплекс, което се нарича Сдружение за развойна и научноизследователска дейност. Това юридическо лице е един от 5-те основни компонента на София Тех Парк, което е нещо по-голямо, а ние сме само част от лабораторния му комплекс. Лабораторията, която аз ръководя – по изкуствен интелект и CAD системи е една от много важните лаборатории в този комплекс.


Разбери повече за БГ Наука:

***

Идеята е да се създаде иновационна среда и екосистема където бизнеса среща науката и където се раждат нови неща. Всичко, което правим ние в нашата лаборатория е свързано с тази линия. Това, което правим ние е да комуникираме с бизнеса, с компании, с институти и университети в България и чужбина. Намираме интересни идеи и приложения, от които те се интересуват и идват при нас да им помогнем. Ние допринасяме с нашия дял, търсим други лаборатории и бизнеси, които могат да предложат, това което правим. И така изграждаме даден продукт, който се опитваме да разпространяваме.

Лабораторният комплекс вече действа 4 години в този формат. Не беше никак лесно да започнем, но каквото и да ни струваше това, ние смятаме, че вече имаме една устойчивост. Особено след последната година, през която освен пътната карта получихме финансиране да назначим двама нови сътрудници.

Нашата връзка тук са основно проекти, идващи от бизнеса, където той има нужда от нас, ние да дадем нашия дял с научната част, да търсим естествено и друг бизнес за да можем да направим необходимите продукти.

В последната година изкристализираха три основни продукта, в които ние много сме инвестирали и те сега са почти готови. Единият може да го наречем основно Neuromarketing, който позволява по запис на мозъчната активност да се познава и преценява дали дадено съдържание е интересно или не е, най-просто казано. Ние сме го разширили и с допълнителна информация от пулс и др., вкарали сме съответната наука. Намерили сме и фирма, с която всичкото това нещо го направихме в софтуерен продукт.  Така с колегите вече имаме готов продукт, който можем да представяме, а при интерес и да го разширяваме и прилагаме в различни области.

Вторият продукт, който считаме, че скоро ще излезе е т.-нар. робот за дезинфекция. Това е роботизирана платформа, която е малко или много стандартна, но и специфична, при която ние правим управлението. Определена фирма, с която работим слага лампите за дезинфекция, както и дизайна на самата конструкция, така че робота да може да изпълнява съответните функции на дезинфекция в различните помещения. Правим основна структура от най-прости неща, които да се извършват. При интерес от фирми можем да въведем допълнителни функции, които той да изпълнява. Този продукт е почти готов, ние го започнахме още от март, когато започна кризата, да се занимаваме с такъв експеримент. Направихме си тогава наш робот, но сега купихме специализирана платформа, която вече считаме, че със съответния софтуер можем да я представяме като продукт.

Третия проект, идващ от бизнеса е “Machine learning for business intelligence” може да се каже. Различни бизнес данни от различни бизнес приложения, прилагаме подходи на изкуствен интелект и на машинното обучение за да изваждаме съответна значима информация и тя да служи на бизнеса за вземане на съответни решения. Едно от приложенията, над което работим сега, е за следенето на консумацията на енергия.

Другото, което сме направили е машинно обучение за обработка на изображения. Най-новото е изображение от рентгенови снимки на бели дробове, чрез което без PCR тест само въз основа на тези изображения, можем да определяме наличие или неналичие на covid-19. Което сега е доста актуално и също предстои да бъде представено.

Това е, което мога да кажа за последните ни разработки. Всички те идват от бизнеса и ще отидат обратно към бизнеса като приложения.

 

Тихомир Тянков е експерт по роботика към Лаборатория „Изкуствен интелект и CAD системи“ към София Тех Парк.

В момента една от разработките ни в областта на роботиката е доста актуална и е свързана с дезинфекция срещу covid-19. Системата се състои от мобилна платформа и лампи, които излъчват UVC светлина за дезинфекция в затворени помещения. Тази технология я разработваме със съответната мобилна платформа, с която разполагаме в лабораторията. Очакваме и нова платформа с по-добри технически характеристики, която предстои да бъде доставена и самото роботче да бъде разработено до край.

На концептуално ниво системата ще се състои от мобилна платформа, която ще се управлява автономно с камера и със съответната сензорика, необходима за придвижване на платформата в затворени помещения. Върху нея ще бъдат монтирани лампи, излъчващи ултравиолетова светлина, която ще убива вирусите в затвореното помещение.

Роботът “Baxter” е научноизследователски робот, с който могат да се изпълняват задачи тип “вземи – постави”. Конкретно в лабораторията предназначенията на този робот са свързани с разпознаване на движенията на човека с помощта на кинетикс камера и повторение на неговите движения от страна на Baxter.

Станимир Андонов е преподавател по Маркетинг и бранд мениджмънт, д-р по маркетинг и външен експерт в Лаборатория „Изкуствен интелект и CAD системи“.

Нашият екип от 4 човека се занимава с невромаркетинг в лабораторията и ние сме едни от пионерите в тази област в България. Невромаркетингът може да се каже, че е нова научна област, при която се комбинират техниките за проучване на пазара или техниките за провеждане на маркетингови изследвания.

Използваме различни технологии като електроенцефалограма, проследяване на пулсовата честота на хората, кожната проводимост, движение на очите и други медицински технологии с цел да подпомогнем вземането на решения в бизнеса. Най-често тези методи се използват при изследването или тестването на телевизионна реклама и ние вече имаме голям опит в това нещо. Преди да бъде пусната по телевизията ние можем да кажем кои са интересните моменти в рекламата, кои са скучните, въобще тази реклама харесва ли се и всичко това без да питаме хората както е традиционно в маркетинговите изследвания. Ние просто наблюдаваме как тяхната нервна система отговаря на стимулите, на които е изложена.

Използваме уреди за електроенцефалографската активност на мозъка на участниците в нашите изследвания. Те са безжични, с Bluetooth комуникация и електрическа активност с много ниска мощност. Това е смисъла на електроенцефалограмата, когато човек е изложен на дадени стимули, нервната му система и мозъка възприемат тези стимули и ние ги записваме, обработваме и анализираме записаните данни. 

Добавената стойност на невромаркетинга е, че при него ние не разчитаме само на отговорите на хората, какъвто е стандартният подход при традиционните маркетингови изследвания, където се използват интервюта, анкети и фокус групи. Проблемът при този метод е, че хората понякога лъжат, изкривяват или преувеличават информацията за да се представят в по-добра светлина, докато при невромаркетинга ти няма как да накараш мозъкът ти да излъже нашите уреди.

По този начин можем да накараме компаниите да направят продукти с дизайн, който да е по-харесван от потребителите или да се пускат по-ефективни и успешни реклами, където с по-малко средства и по-малко излъчвания да се постига по-голям маркетингов ефект.

Георги Ценов е експерт към Лаборатория „Изкуствен интелект и CAD системи“ към София Тех Парк, доцент и доктор към ТУ София.

Като експерт участвам в някои от проектите на лабораторията, дали с експертиза, дали с друга помощ като оказване на логистика и организационна помощ. 

Единият от продуктите на лабораторията е свързан с услугата невромаркетинг, при която ние изследваме резултатната мозъчна активност от скалпа на човека. Тоест ние можем да запишем без да вкарваме електроди и измервателна техника вътре в човешкото тяло неговата мозъчна активност. И на база на наша експертна система, която отделя отделни информативни признаци, ние можем да направим класификация секунда по секунда на някои архетипове на мозъчната активност. Този вид класификация на мозъчната активност го прилагаме при анализ на медийно-рекламно съдържание за да определим кои са най-интересните моменти на даденото медийно съдържание. Едно от последните измервания на нашия екип е да се определи какво се случва когато пасажер управлява двигател с вътрешно горене или автомобил с електродвигател и какви са усещанията при шофирането на различен тип автомобил.

Някои от другите продукти на лабораторията са робот, извършващ дезинфекция на затворени помещения, за който колегите вече споменаха. Той циркулира по определен предварително зъв тип вируси в затворени помещения.

Друг продукт върху, който лабораторията работи е по направени снимки на белите дробове да се направи отсяване на това дали пациентът е бил болен от ковид или не. Това става пак на базата на изкуствен интелект, чрез невронни мрежи, които са с дълбоко обучение, като се анализира снимковият материал, съпоставен при болни и здрави пациенти. На базата на това изкуственият интелект прави разграничение имаме ли болен човек или не. По същият начин, по който даден рентгенолог би могъл да извлече информативни признаци, които ги вижда на база на снимковия материал. Така човешкото познание се симулира и му се прави мимикрия в такава експертна система.

Видеото гледайте тук:


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.