Космическият телескоп Хъбъл на НАСА предостави ненадмината по качество снимка на спиралната галактика LEDA 53183

LEDA 53183. Credit: NASA / ESA / Hubble

LEDA 53183, известна още като ESO 580-49 или IRAS F14502-1931 се намира в съзвездието Везни.

Тази спирална галактика може да изглежда спокойна и незабележителна, но всъщност проявява склонност към експлозии.

През октомври 2011 беше установено така нареченото избухване на гама лъчи (gamma-ray burst (GRB)) в района на LEDA 53183.

Учените смятат, че събитието се е случило в тази галактика, защото вероятността за случайно съвпадение е грубо 1 на 10 милиона.

Събитието бе каталогизирано като GRB 11005A. На разстояние 171 милиона светлинни години от земята, събитието е второто по близост до земята от всички откривани досега.

Точната причина за GRB 11005A остава неизвестна.

Знаем, че някои събития водят до избухвания на гама лъчи, но в случая нито едно от познатите ни обяснения не е от полза.

Астрономите предполагат, че избухването на гама лъчи в LEDA 53183 е от нов, неописван досега вид.

Превод: Снежинка Иванова