Космическата мисия Розета приключи на 30 септември: вижте някои от последните снимки от кометата Чурюмов-Герасименко!

1

Автор: Светослав Александров.

Настъпи краят на една от най-вълнуващите мисии на това десетилетие – европейската изследователска мисия „Розета“, която в периода между 2014 и 2016 година активно изучаваше кометата Чурюмов-Герасименко. В рамките на тази роботизирана експедиция се случиха много неща за пръв път в историята на космонавтиката – в това число първото влизане в орбита около комета, първото кацане на повърхността на комета, първото детайлно заснемане на ядрото на комета.

„Розета“ извърши контролирано спускане към повърхността на кометата и падна върху нейната повърхност. За съжаление екипът е програмирал станцията да се самоизключи след сблъсъка, така че няма да можем да разберем дали ще е работоспособна след това. Според екипа радиоконтактът би бил невъзможен така или иначе, защото след попадането на повърхността „Розета“ няма да може да насочва антената си към Земята.

Екипът на мисията използва тези последни мигове, за да събере детайлна научна информация. Бяха заснети и снимки – уникални снимки, за които сме радостни, че екипът се е съгласил да ги сподели с широката общественост почти в реално време. Макар че в началото на мисията имаше сериозни разногласия колко бързо се публикуват снимките, днес не можем да се оплачем – разполагаме с голямо количество снимков материал от тези последни часове.

Горната снимка е направена от научната камера „Озирис“. Освен това навигационната камера също успя да направи няколко последни снимки. Ето ги и тях:

2

3

4

6

Credits: ESA/Rosetta/NAVCAM

Горните снимки бяха заснети от навигационната камера днес съответно в 00:53, 02:25, 02:56, 03:27 и 03:59 ч. българско време.

За допълнителна информация: ESA