Конете разпознават израженията на лицата ни

Като изплашени хора, конете повдигат веждите си, когато са заплашени или изненадани. Като цяло техните лица могат да възпроизведат 17 емоции (нашите могат да възпроизведат 27). Те могат и да разпознават израженията на себеподобните си. Но могат ли да различат нашите лица?

За да разберат това, изследователи тествали 28 коня от обори във Великобритания. Всеки кон бил воден от въже до определено място в обора и после му била показвана снимка в реални размери на човешко лице. На физиономията на човека била изобразена усмивка или гневно изражение. Изследователите записвали реакциите на животните и измервали ритъма на сърцата им. Други изследвания са показали, че пулсът на стресираните коне варира и когато гледат ядосан човек сърцата им достигат максимален пулс по-бързо, отколкото когато виждат усмихнато лице. Когато им било показвано ядосано лице, 20 от конете обърнали главите си, така че да го гледат с лявото око – което предполага, че те са разбрали израза, съобщават учени в Biology Letters, защото дясното полукълбо на мозъка е специализирано за обработване на негативните емоции. И кучетата правят подобно завъртане на главата, когато са изправени срещу гневни лица. Както кучетата, конете също не обръщат главите си, за да гледат с дясното око, когато гледат щастливи лица – може би, защото на животните не им трябва да реагират на незастрашаващо поведение. Но ядосаното изражение носи предупреждение – човекът може да е на път да нанесе удар. Откритието, че конете, както кучетата – единствените два вида животни, които са изследвани – могат да четат лицеви изражения спонтанно и без тренировки, означава, че или тези питомни видове отделят много време да изучат израженията ни или тази способност е вродена и по-разпространена в животинския свят, отколкото си мислим.

Превод: Теодора Драгнева