Компютърните игри могат да подобрят преподаването на чуждоезиковото обучение по английски език в училищата, смятат датски учени – педагозÐ

computer-games.jpg

Компютърните игри добавят предизвикателства и състезателен елемент в преподаването и могат да подобрят усвояването на знания от страна на учениците, при условие, че учителите им се присъединят към забавлението.

Много родители и учители се притесняват, когато децата играят твърде продължително време на видео игри и на компютърни игри. Безкрайните часове, отдадени на игрите, не отдалечават ли детското внимание от уроците и от домашните? Повечето учители смятат, че децата не научават нищо полезно от играенето на видео и компютърни игри, но това е така, тъй като самите учители не играят такива игри.

Но компютърните игри в училище и в свободното време на децата, всъщност, са едно добро допълнение към конвенционалното учене. Това става ясно на Биргит Сьоренсен и нейния изследователски екип, когато те интервюирали множество датски ученици, на възраст 12-14 години (в 6-ти, 7-ми и 8-ми клас).

„Някои от учениците казват: „Само ако можеше нашият учител по английски език да види колко много говорим на английски език в свободното си време!…“. Тези деца играят на различни компютърни игри всеки ден, игри, които изискват добро владеене на английски език, защото това е езикът, който се говори в игрите.“, казва Сьоренсен, която е професор в Департамента по образование и философия на Aalborg University.

Изследователката оглавява проект, наречен „Сериозните игри на глобалния пазар”, който е финансиран от датския Съвет за стратегически изследвания. 


РЕКЛАМА:

***

За съжаление, въпреки, че видео игрите и компютърните игри могат да подобрят уменията на учениците в чуждоезиковото им обучение по английски език, този потенциал често се пренебрегва от техните учители. Учителите често смятат, че децата не научават нищо полезно от играенето на тези игри, но самите учители не играят такива игри и не вярват в активната роля на игрите в чуждоезиковото самообучение на децата.

Компютърните игри и видео игрите, които имат голямо значение за днешните деца, са много важни, защото в тях английският език е главното средство за справяне, за „превъртане” на играта. В класната стая децата рядко си правят труда да търсят непознатите думи в речника, но когато се натъкнат на непознати думи в игрите, те просто не могат да прогресират в тях, ако не могат да разберат какво им се казва и какво се иска от тях да направят. Освен, че научават нови думи, те се научават да структурират правилно изреченията на английски език, а също така – неусетно научават някои от тънкостите на английската граматика.

Изследователите смятат, че има голям образователен потенциал в използването на компютърните игри с образователна цел, при условие, че учителите по английски език започнат да признават уменията, които учениците им са постигнали извън училищната среда, и да започнат да използват видео игрите и компютърните игри като образователни инструменти. А после – да използват и учениковите знания и умения, натрупани в игрите, в своите часове.

Изследователският проект е фокусиран главно върху така наречените „сериозни игри”, в които детето се обучава играейки, и които се различават от обикновените игри, в които не е застъпен образователен елемент. Основната цел на сериозните игри е да обучават и те често са основани на сериозни научни изследвания. Според Сьоренсен, сериозните компютърни игри могат да бъдат високоефективен двигател в преподаването, защото добавят елемент на конкуренция и предизвикателство.

От друга страна, разработчиците на видео и компютърни игри рядко се съобразяват с гледната точка на учителите при проектирането на своите игри.

Една от сериозните образователни игри, които учените са изучавали, е играта „Global conflicts”, в която учениците учат за конфликтите в Близкия Изток, като играят ролята на регионални журналисти. Съществуват и игри, в които трябва да откриете определени предмети в някаква стая.

„На учителите може лесно да бъде дадена роля в играта като редактори, които биха могли да изпращат текстове на учениците си и да ги помолят да ги редактират, например.“, казва Сьоренсен.

Aalborg University (AAU) е петият по прием на студенти университет в Дания. В момента в този университет работят над 3 000 преподаватели и служители, а студентите и докторантите, които се обучават там през академичната 2012-2013 г., са съответно 18 675 души и 575 души. Общият брой на обучаващите се там възлиза на 19 250 души. Университетът има свои филиали в други два града –  Копенхаген и Есбйерг.

Официалният сайт на университета е http://www.en.aau.dk/ .

Повече за Департамента по образование и философия на AAU можете да прочетете тук: http://www.learning.aau.dk/index.php?id=9087&L=5 .

Повече за Биргите Сьоренсен можете да прочетете тук: http://personprofil.aau.dk/109905 .

 

Неделин Бояджиев

По материали от:

http://sciencenordic.com/

http://en.wikipedia.org/wiki/Aalborg_University

 

 

computer-games.jpg

Европейска нощ на учените 2022 г.: