Комети и астероиди причиняват вълните върху повърхността на пръстените на планетите Сатурн и Юпитер

Сблъсъците на комети с Юпитер и Сатурн оставят по пръстените им „странни” вълнообразни следи – „водни кръгове“, по които дори след няколко десетилетия може да се възстанови хронологията на събитията.

Подобно на съдебна експертиза, учените взимат „пръстови отпечатъци” от космическите „местопрестъпления”. Те работят с данните, взети от мисиите на „Касини“, „Галилео“ и „Ню хорайзънс”, изследвали вълните, появили се върху пръстените на Сатурн и Юпитер след сблъсък с комета или с части от комета преди повече от 10 години. Смята се, че извършителят на „престъплението” е кометата Шумейкър-Леви 9, която се е ударила в планетата като камикадзе през 1994 г. Други сблъсъци на комети с планетата е имало през 1983, 1990, 2001, 2003 и 2007 г.

Учените предполагат, че частиците, формиращи пръстена на планетата, са били извадени от равновесие от сблъсъка с някакви обекти. В резултат на такъв сблъсък различните участъци на пръстена са започнали да се „люлеят“ нагоре-надолу. Постепенно дължината на тези участъци е намалявала – спиралните ръбове започнали все по-силно да се усукват. Това позволило на учените да предположат, че колкото по-малко е наблюдаваното колебание на пръстена, толкова по-рано е настъпило събитието, което го е предизвикало.

Учените успяват да върнат времето назад. Разбира се, те не използват машина на времето, а помощта на математически модели. Така те видели „димът да излиза от дулото на пистолета, с който е извършено престъплението”, по думите на един от изследователите. Те търсят „улики” за честотата на такива сблъсъци в границите на Слънчевата система. Разбира се, кометата Шумейкър-Леви 9 не е единственият „престъпник”. Предстои да бъдат идентифицирани и други комети, „виновни” за тези „престъпления”.

Гравитационните сили на гигантските планети са в състояние да разкъсат на части крехките комети, а после отломките от „разчекнатите” комети може да причинят ефекта, наблюдаван върху пръстените на двете планети. Разчупени „като погача” астероиди също може да бъдат причина за това явление.

„Оказва се, че Слънчевата система е много по-динамично място, отколкото ние – учените – сме предполагали до този момент. Сега знаем, че сблъсъците на комети и астероиди в пръстените на двете планети са много чести. Случват се по няколко пъти на десетилетие – за Юпитер, и по няколко пъти на век – за Сатурн. За щастие, можем да възпроизведем тази история по-късно.“, казва друг изследовател.

Подробности са публикувани в две отделни статии в сп. „Science“.