Когато една врана умре, други разследват

crows

Враните може би са детективите на птичия свят.

Въпреки репутацията на птиците, че са… е, с птичи мозък, враните и някои други членове на семейство Вранови, сред които гарвани и свраки, са всъщност доста интелигентни. Те са показали способността си да разбират основни причинно-следствени връзки, да използват инструменти за събиране на храна и да разпознават отделни лица. Сега изследвания показват, че враните могат дори да се превърнат в детективи, когато някой от техния вид умре, което е част от биологичен инстинкт за разпознаване на бъдещи заплахи.

Според проучване на Университета на Вашингтон в Сиатъл, публикувано в списание „AnimalBehavior” миналата година, в присъствието на човек, държащ мъртва врана, други врани започват да издават предупредителен сигнал, наричан „гълчене“. За провеждане на експеримента изследователите, ръководени от завършилата университета Кейли Суифт, поставили храна на земята, за да се привлекат врани. След като мястото е забелязано от враните, изследователите изваждат мъртва врана (препарирана) в близост до храната. (Всички доброволци носели маски, за да скрият идентичността си.) За да направят сравнение, изследователите също заставали в близост до зоната за хранене с препариран червеноопашат ястреб (животно, което ловува врани), с гълъб или без нищо.

Когато изследователите стояли близо до храната с мъртви врани или ястреби, намиращите се в близост врани започвали да „гълчат“ силно пред останалите от своя вид, като понякога те дори атакували маскирания доброволец. Дори, когато изследователите се връщали няколко пъти на мястото по-късно без мъртви птици в ръка, враните възобновявали предупредителния си вой, което предполага, че те са запомнили източника на потенциална заплаха.

За разлика от това гарваните не реагирали при гледката на препариран гълъб вероятно защото те се хранят с мъртви гълъби.

Когато изследователите провеждат същия експеримент само с гълъби (на живи гълъби е показан доброволец, държащ мъртъв гълъб), гълъбите не реагирали, което предполага, че враните може би са уникални в желанието си да предупредят други представители на вида си за заплахи.

Колкото и да е странно, способността на враните да запомнят хора, които свързват със смъртта, е от решаващо значение за това как те общуват с хората. „Някои хора ще ви убият, други ще ви нахранят“ – казва от гледната точка на врана Джон Марцлъф, биолог в Университета на Вашингтон и съавтор на доклада, цитиран отNationalGeographic. Оцеляването на враните зависи от способността им да различат приятелите от враговете си.

Превод: Цветелина Христова