Кълвачите си партнират с гъби, за да построят домовете си

Да използваш клюна си, за да си изкопаеш дом в дърво, отнема много време и чукане, както знае всеки кълвач. Застрашеният вид Picoides borealis е единствената птица, която предпочита живи дървета, пред мъртвите, за да построи дома си в тях. Това изисква много труд, тъй като всеки член на семейството има нужда от собствен покрив над главата за себе си, което изисква от 1 до 10 години, за да бъде осъществено. Гъбите, които разлагат дърво, могат да ускорят процеса, но само, ако намерят рана в кората му.

Живеят ли гъбите и кълвачите в симбиоза, като птиците помагат на гъбите да се разпространяват, а гъбите подпомагат кълвачите в работата им, чрез размекване на дървото? За да отговорят на този въпрос, учените пробили дупки с дълбочина 5,1 см в 60 бора в крайбрежна гора в Северна Каролина. След това, те запушили отворите на половината дупки и оставили другите 30 отворени.

Учените съобщава в Proceedings of the Royal Society B, че след 26 месеца кълвачите са работили върху 26 от тези 30 кухини. И донесли със себе си своите асистенти: разлагащите дървесина гъби. Учените открили, че докато в началото на експеримента само 27% от тези дървета били заразени, сега са заразени 75% от тях.

Разнообразието на гъбите също неимоверно нараснало. Кълвачите пренасят гъбите чрез клюна, крилете и краката си и се откриват в кухините, които птиците са пробили. Така, кълвачите и гъбите работят заедно за преустройство на гората – осигурявайки домове не само за себе си, но и за много други видове, като пойни птици, летящи катерици, насекоми, змии и земноводни, които се нуждаят от дом в дървото.

Превод:  Росица Ташкова