Биология Видео

Калинките сгъват крилете си като същински oригами-майстори

Хората, които се затрудняват да поберат целия си летен гардероб в куфар, могат да вземат урок от калинките. Тези насекоми грижливо сгъват своите нежни крила под червено-черните си надкрилия (елитри), когато кацнат.

За да разберат как един от видовете (Coccinella septempunctata) постига този ефективен резултат, учените трябвало да надникнат под тяхната окраска. Екип от Японски учени заменил част от надкрилието на калинка със смола, за да наблюдава за пръв път процеса.

Видео на забавен каданс показва как насекомото прави сложна поредица от движения, наподобяващи сгъване на оригами, за да скрие крилата си, съобщават от екипа в Proceedings of the National Academy of Sciences на 30 май. Компютърната термография ни помага да разберем как крилата на калинките са едновременно достатъчно силни да поддържат полета и същевременно толкова гъвкави. Формата на жилките по крилата им позволяват да се свиват като ролетка, правейки ги твърди, но сгъваеми. Получените данни могат да бъдат приложени към нови технологии, включително сгъваеми летателни апарати или соларни панели, които се разгъват от космически кораби.

Превод: Кристина Цветкова