Калифорнийската мутация на коронавируса се разпространява бързо. Трябва ли да се притесняваме?

Мутацията се е разпространила в повече от дузина щати в САЩ и множество други страни, сочат данни от последни проучвания

Според последни проучвания, вариант на нов коронавирус, който се появи за първи път в Южна Калифорния миналото лято, сега се е разпространил в повече от дузина щати в САЩ и няколко други държави.
В изследване, публикувано на 11 февруари 2021 г. в списание JAMA, мутацията, известна като CAL.20C, е регистрирана за първи път при един случай в окръг Лос Анджелис през юли 2020 г. Други случаи не са регистрирани, до октомври 2020 г., когато същият вирус се появява отново в Южна Калифорния.
След това случаите на зараза с новата мутация скачат рязко в района на Лос Анджелис, съвпадайки със зимния скок на общите случаи на коронавирус в региона.

В момента на CAL.20C се дължат почти половината от случаите на COVID-19 в Южна Калифорния и около една трета от случаите в целия щат. Данните са установени въз основа на анализ на вирусни геноми, публикувани в глобална база данни, наречена GISAID.

Нещо повече, изследователите са установили, че до края на януари вариантът се е разпространил в 19 други щата. За сравнение, през ноември 2020 г. разпространението е било само в пет щата. Този щам на вируса също така се е разпространил и извън територията на САЩ в шест други държави – Австралия, Дания, Израел, Нова Зеландия, Сингапур и Обединеното кралство. Изследователите подозират, че пътуващите от Южна Калифорния разпространяват мутацията на вируса другаде.
„CAL.20C се движи и ние смятаме, че го разпространяват калифорнийците“, казва в изявление участникът в изследването Джасмин Пламър, учен от Медицинския център „Cedars-Sinai“ в Лос Анджелис.

Вирусната мутация CAL.20C – известна също като B.1.429  се дефинира от пет различни мутации, три от които са в протеиновия шип на вируса. Това е структурата, която позволява на вируса да се свързва и да инфектира човешки клетки.

Въпреки очевидните факти, сочещи увеличение в разпространението на мутацията в Южна Калифорния, учените все още не знаят дали CAL.20C е по-заразен от другите щамове на коронавирус. Според „The New York Times“ съществува и възможността, щамът да е станал по-разпространен просто случайно, а не поради присъщо биологично предимство.

Изследователите в проучването също така отбелязват, че техният анализ  е ограничен до пробите, включени в публично достъпни бази данни, както и до около 2300 проби от тяхната болница. Поради тази причина те не могат да изключат „пристрастност при събирането“, което означава, че пробите може да са били събрани от еднородни популации, а не базирани на случайна извадка.

Щамът обаче, има и свързана мутация, известна като L452R. Тази генетична мутация се намира в ген, който кодира за така наречения рецептор-свързващ домейн (RBD). Това е мястото върху протеиновия шип, чрез който, вирусът се прикачва за първи път към човешки клетки. На теория, мутациите в тази област биха могли да позволят на вируса да се разпространи по-лесно. Това твърдение е публикувано и преди в Live Science.

Миналия месец здравните служители в Калифорния са заявили, че са загрижени за щама с мутация L452R, тъй като той е бил идентифициран при няколко големи огнища в окръг Санта Клара. Тази информация е била обект на предишна публикация в Live Science.

Изследователите от Cedars-Sinai продължават да изучават CAL.20C, за да определят дали той е по-заразен, по-тежък или по-способен да устои на настоящите ваксини в сравнение с други щамове.

Източник: livescience.com