Какво знаем за серотонина и какво значение има за здравето ни?

Какво е серотонинът?

Серотонинът е невротрансмитер – молекула, която предава сигнали между нервните клетки. Открива се главно в храносмилателната система, тромбоцитите в кръвта и в централната нервна система. Смята се, че допринася за чувството на щастие и благополучие.

Той се синтезира от аминокиселината триптофан, която се съдържа основно в ядките, сиренето и червеното месо. Недостигът на триптофан в диетата може да понижи и нивата на серотонин в организма, а това да доведе до промени в настроението като депресия и тревожност.

Какви са функциите на серотонина?


РЕКЛАМА:

***

Той оказва влияние върху много аспекти от живота ни – от емоциите до двигателните умения. Смята се, че е естествен стабилизатор на настроението и подпомага съня, храненето и храносмилането. Освен това предотвратява депресията, регулира тревожността, поддържа костното здраве, подпомага заздравяването на рани.

Ниските нива на серотонин се свързват с депресията, а повишените (когато серотонинът се приема като лекарство) потискат възбудата. Веществото стимулира тези области от мозъка, които контролират заспиването и събуждането.

Влияние върху менталното здраве

При нормални нива на серотонин се чувстваме по-щастливи, спокойни, фокусирани, по-стабилни в емоционално отношение и по-малко тревожни.

Съществуват известни противоречия за ролята на серотонина в депресията – дали понижените или пък повишените нива на серотонин се свързват с това състояние. Но през 2016 е проведено проучване върху мишки, които нямат серотонинови авторецептори, потискащи секрецията на серотонин. В това състояние, в мозъка на мишките има по-голямо количество серотонин. Учените установили, че в този случай завишените нива на серотонин са свързани с понижен риск от депресия.

Как да повишите нивата си на серотонин по естествен начин?

Според статия, публикувана в Journal of Psychiatry and Neuroscience, естествените начини да повишим нивата на серотонин в организма си са следните:

  • Повече слънце – слънчевата или светлинна терапия често се препоръчват при лечение на сезонна депресия.
  • Физически упражнения – редовните упражнения и спортът подобряват настроението.
  • Здравословна диета – храните, които повишават нивото на серотонин са яйца, сирене, пуешко месо, ядки, сьомга, тофу и ананас.
  • За да повишите нивата на серотонин на дама, която обичате, подарете ѝ бижу с молекулата: колие, обеци, гривна или комплект. 😉

Серотонинът влияе върху всяка част от тялото ни. Ако нивата му не са балансирани, той може да повлияе на психическото и емоционалното ни здраве. Важно е да се вслушваме в тялото си и ако нещо ни притеснява, да потърсим съвет от лекаря си.


Европейска нощ на учените 2022 г.: