Какво е значението на градската природа за биоразнообразието на насекомите

Парковете и зелените площи в градовете осигуряват ползи за здравето и благосъстоянието на хората, но те не са непременно полезни за други градски обитатели като насекомите. Учените изследват биоразнообразието в градовете с подходи като „пчелни хотели“, за да видят как градовете могат по-добре да насърчават живота на насекомите.

В днешно време зелените площи покриват средно около 40% от градовете в Европа, като са се увеличили с около 38% през последните 25 години. Биоразнообразието на континента обаче рязко намалява, като само за 23% от видовете и 16% от местообитанията се смята, че са в добро здраве. Градовете и за в бъдеще могат да допринесат за този спад, тъй като те нарастват по размер и се създават нови градски зони.

„Урбанизацията може да бъде проблем за насекомите или биоразнообразието като цяло“, казва д-р Линджун Сие, изследовател от университета в Дърам във Великобритания. „Ако даден район се урбанизира, се стига до загуба на местообитания и съответно насекомите ще бъдат изгубени заедно с местообитанието.“

Градовете обаче могат да насърчават и биологичното разнообразие, така че моделът не е ясен. Те са своеобразни нови екосистеми, които могат да бъдат подходящи местообитания за определени видове и да стимулират бързо развитие или промени в характеристиките, позволявайки на някои видове насекоми да се адаптират.
„Не че градовете са като черна дупка, която поглъща цялото биологично разнообразие“, казва д-р Марко Морети, учен от Швейцарския федерален институт за изследвания на горите, снега и ландшафта (WSL) в Бирменсдорф. „Има много динамика и това е, което изследователите започват да осъзнават.“

Цялата статия и още много подобни прочетете в новия брой 141 на списанието тук>>