Какво довлече котката?

Следващият път, когато котката ви донесе отвън страховит подарък, защо не уловите момента със снимка или запис в дневник? Това наистина може да помогне на изследователите, които проучват въздействието на домашните котки върху дивия живот.
Тези домашни любимци са известни със своя опортюнистичен лов, но степента, до която техните хищнически дейности влияят върху популациите на плячката им, включваща дребни бозайници, птици и дори влечуги и земноводни, все още е спорна.

В Нова Зеландия например има някои доказателства, че котките са допринесли за намаляването на местните видове. Птиците в тази страна са се развивали и еволюирали без бозайници, с изключение на няколко вида прилепи. Тъй като не са ги ловували големи сухоземни животни, гнезденето на земята и невъзможността за летене са често срещани сред тях. В резултат на това тези птици са особено уязвими от хищничеството на котките.
Тъй като птиците и дребните бозайници в Обединеното кралство са еволюирали заедно с диви котки и други месоядни животни, не е ясно доколко домашните котки представляват заплаха за техните популации. За да получи повече доказателства, изследователят Хана Локууд от университета в Дерби в Обединеното кралство създаде What The Cat Dragged In (Какво довлече котката).

Ако живеете във Великобритания и имате домашна котка, която излиза на открито, можете да участвате, като се регистрирате онлайн на whatthecatdraggedin.org. Ще бъдете помолени да започнете да водите дневник на всички видове плячка, донесени у дома от вашия космат приятел в продължение на една година.
Правенето на снимки не е задължително, но то може да ви помогне да идентифицирате плячката, като използвате ръководствата на уебсайта на проекта. Дори ако котката ви обикновено не носи нищо у дома, пак можете да предоставите ценни данни, като изберете опцията „без плячка“.

Ако вашата котка има късмет, тя може да бъде избрана за втората част на проекта. Този път GPS ще следи движенията ѝ, така че изследователи като Локууд да могат да научат повече за това как котките взаимодействат с околната среда. Също така тези котки ще бъдат снабдени и с „котешки камери“, за да се получи по-ясна статистика за това колко жертви убиват домашните котки, без да ги донасят у дома.

От началото на проекта през 2018 г. стотици собственици на котки взеха участие и данните от 550 домашни любимци вече дават важна информация за тяхното ловно поведение. Това показва сезонен модел в лова и предполага, че малък брой домашни любимци може да са отговорни за по-голямата част от плячката, уловена от домашните котки във Великобритания всеки месец.

Локууд установява пик в лова през лятото, когато котките носят у дома средно по 2,5 убити жертви всеки месец. Повечето не носят нищо у дома, но пък има и супер хищници, които могат да се върнат с до 50 трофея на месец, „което е невероятно“, добавя тя.
Локууд се надява, че проектът ще даде повече информация за това кога да се прилагат интервенции, като задържане на котки в определени периоди. Това ще помогне за ограничаване на въздействието им върху животни като малки птици, които вече са изправени пред други заплахи, включително изменението на климата.

Източник: New Scientist Magazine