Изследване показва: 1/4 от пациентите в Сиатъл болни от рак използват медицинска марихуана

Една от най-значимите ползи на медицинската марихуана е облекчаване на симптомите, причинени от болестта рак, и изследване показва, че употребата на марихуана сред такива пациенти не е рядкост.

При това проучване, публикувано на 25 септември в списание Cancer, включващо над 900 онкоболни пациенти в Seattle, близо ¼ съобщават, че са използвали медицинска марихуана през последната година. В допълнение, почти всички участници искат да узнаят повече за свойствата на медицинската марихуана.

Но съществуващите изследвания относно ефекта на медицинската марихуана върху симптомите на болни от рак пациенти са недостатъчни, казват изследователите. Наистина, проучването подчертава необходимостта от повече изследвания на риска и ползите от употребата на марихуана сред онкоболните, обяснява д-р Steven Pergam от Fred Hutchinson Cancer Research Center в Seattle – главен автор на изследването..

Болните от рак желаят да бъдат информирани за действието на марихуаната по време на лечението, но не получават необходимата информация от лекарите си, казва Pergam. Поради това пациентите търсят нужната им информация от „алтернативни, ненаучни източници“, допълва той.

По време на проучването учените са анкетирали пациенти на Seattle Cancer Care Alliance − клинично заведение за лечение на рак. Анкетата включва въпроси за употребата на медицинска марихуана сред раково болните, както и въпроси относно мненията и убежденията на пациентите, свързани с дрогата.

Изследователите установяват, че 24 % от анкетираните редовно използват дрогата, което означава, че са взимали медицинска марихуана в последната година с цел облекчаване на състоянието си, и 21% са я използвали в последния месец.

Сред редовно употребяващите 74% съобщават, че използват марихуана поне веднъж седмично, 56 %  поне веднъж дневно и 31 % признават за многократна употреба всеки ден. Пушенето и приемането чрез храна са най-разпространените методи на използване на медицинския канабис, установяват изследователите.

¾ от редовно употребяващите медицински канабис го използват за справяне с физически симптоми, включително болка и гадене, а 2/3 – за психиатрични проблеми, включително стрес и проблеми със съня.

За активно употребяващите е по-вероятно да цитират легализацията като повод, за да взимат дрогата, установяват изследователите. Те също така са по-млади от онези, които не са употребявали изобщо или са използвали дрога за кратко време в миналото, но са се отказали, докладва проучването.

И въпреки, че 74% от участниците в изследването заявяват, че искат да получат информация за медицинската марихуана, по-малко от 15% получават някаква информация от лекуващия ги лекар. Вместо това, повечето хора пресяват информацията, дадена им от приятели, семейство, медии или други раково болни, установяват изследователите.

Учените отбелязват, че проучването има и своите ограничения. Възможно е например хората, които са попълнили анкетата, да имат интерес към медицинската марихуана, казват учените. Също така, резултатите от проучването не биха могли да се приложат за цялата страна, защото анкетата е направена само в един център за лечение на рак и в щат, където употребата на марихуана с рекреационна цел е легална, допълват учените.

Превод: Кирил Кръстев