Използването на помпа за кърма може да бъде свързано с промяна в микробния ѝ състав

Много майки прекарват часове прикрепени към помпата за кърма. Те разчитат на изпомпване, по няколко пъти на ден, за да пълнят бутилките на бебетата си.

Изниква въпросът дали храненето от шише е същото като директното кърмене. Отговорът, поне в някои аспекти, е не, според ново проучване, което сравнява микробния състав на изпомпеното майчино мляко с този на млякото, получено директно от гърдата.

Млякото на кърмещи жени, които не използват помпа и това на жени, които го правят (изключително, от време на време или рядко), се различават по бактериалния си състав, съобщиха изследователите на 13 февруари в Cell Host & Microbe. В изследването взели участие 393 двойки майки с бебета и резултатите предполагат, че всяка кърма е различна.

Микробиологът Ширин Мусави (Shirin Moossavi) и колеги, както и епидемиологът Меган Азад (Meghan Azad) от Университета в Манитоба в Уинипег, Канада, открили две основни разлики между млякото на майките. Млякото от жени, които използвали помпа, съдържало повече от бактериите, които могат да причинят инфекции при подходящи условия. В него имало и по-малко бифидобактерии, за които се смята, че са полезни. Твърде рано е да се каже дали тези бактериални различия са добри или лоши за здравето на детето – или нямат никакво значение. „Ние просто показваме, че са различни“, казва Азад.

Азад и колегите ѝ се надяват да отговорят на този въпрос при бъдещи анализи. „Бебетата в това проучване са вече на 8 години и ние продължихме да следим техния растеж и развитие“, казва тя.

Докато учените са съгласни, че майчиното мляко определено не е стерилно, те не постигат консенсус по въпроса откъде идват бактериите. Някои изследователи подозират, че вътрешните бактерии, като тези, които се намират в червата, се пренасят до гърдите и да проникват в млякото. Други изследователи смятат, че външните източници, като устата на бебето и всичко, с което тя влиза в контакт, могат да засяват бактерии в гърдите. Много учени, включително Азад, смятат, че и двете са верни.

Изследователите са открили, че млякото, получавано от бебето директно от гърдата, съдържа повече бактерии, които обикновено се намират в устата, като подкрепят идеята, че именно устата на бебето е източник на бактериите в гърдите.

Тези бактериални различия са интересни и е любопитно да се разбере, какво още могат да разберат учените за тях. Но преди жените да започнат да се тревожат за изпомпеното мляко, имайте това предвид: проучването показва, че разликите във видовия състав на бактериите сред жените са огромни, а използването на помпа за кърма влияе само на една малка част от това. Около 70% от тези разлики сред жените не могат да се обяснят с факторите, които изследователите са разглеждали. От останалите 30%, само около 4% от разликите може да бъдат обвързани с изпомпването – процент, който е малък, но потенциално важен, казва Азад.

Други фактори, влияещи върху бактериите в майчиното мляко, включват ИТМ (индекс на телесната маса) на майката, независимо дали бебето има братя и сестри и от какъв пол е. Счита се, че някои съставки на майчиното мляко се различават в зависимост от това дали е направено за момче или момиче.

Тези изследвания може да подпомогнат откриването на начини за целенасочено коригиране на микробното съдържание на кърмата, вероятно чрез различни методи на изпомпване или съхранение. Азад подчертава, че резултатите не трябва да карат жените, които използват помпи за кърма, да се чувстват зле. „Изпомпването е трудна работа“, казва тя. „Последното нещо, което искаме да направим, е да обезкуражим майките, които го правят.“

Превод: Христинка Башева