Изображенията на животни като маркетингова стратегия – съвместими ли са с обществените представи за рисковете за тяхното оцеляване?

Много от най-харизматичните животински видове в света – тези, които привличат най-големия интерес от страна на обществеността – са изложени на висок риск от изчезване, докато много хора вярват, че популярността им гарантира тяхното оцеляване.

Ново международно проучване, публикувано в PLOS Biology, показва, че популярността на тигрите, лъвовете, полярните мечки и други може действително да допринесе за спада в популациите им. Изследователите идентифицирали 10-те най-харизматични животни – първите три се оказали тигри, лъвове и слонове, следвани от жирафи, леопарди, панди, гепарди, полярни мечки, сиви вълци и горили. Това са някои от нашите най-обичани диви животни, но много тях често се изобразяват в поп-културата и маркетингови материали, представяйки една измамна „виртуална популация“, която се справя по-добре в медиите, отколкото в природата. Авторите на изследоването установили, че например средният френски гражданин в рамките на един месец ще види повече виртуални лъвове чрез илюстации, карикатури, лога и търговски марки, отколкото са останали диви лъвове в Западна Африка.

В своята статия изследователите предлагат компаниите, използващи изображения на застрашени видове за маркетингови цели, да предоставят информация за насърчаване на тяхното опазване и може би част от приходите си за защита на видовете. Усилията за опазване на застрашените видове са много, но въпреки това спорадични. Изследователите отбелязват, че 20 милиона американци са излезли по улиците през 1970 г., за да демонстрират първия Ден на Земята, но оттогава не е имало подобна мащабна инициатива за опазване на природата. Концепцията за харизматичен вид е широко разпространена и обществеността трябва да знае, че усилията за осигуряване на оцеляването са успешни. Въпреки това е необходимо съсредоточаване върху по-слабо познатите видове.

Ето няколко тревожни факта:


РЕКЛАМА:

***

  • Изобилието на тигрите в дивата природа се оценява на по-малко от 7% от техните исторически показатели и поне три подвида – балийският, яванският и каспийският тигър – вече са изчезнали.
  • Лъвовете намаляват почти навсякъде в Африка, като популациите се оценяват на по-малко от 8% от историческите данни; смята се, че в Евразия съществуват само 175 индивида, всички от които са в Индия.
  • Популяцията на африканския горски слон е намаляла с 62% през последните девет години, докато за слоновете в саваната се смята, че са по-малко от 10% в сравнение с историческите показатели – най-вече поради бракониерство.
  • По-малко от 2000 панди за останали, заемайки по-малко от 1% от историческите данни, а бъдещето им е несигурно поради изменението на климата.

Почти половината (48.6%) от плюшените играчки, продавани в Съединените щати чрез Amazon и различни от мечето, се оказали едно от гореспоменатите 10 животни, докато във Франция през 2010 г. са продадени 800 000 бебешки играчки „Жирафчето Софи“ – осем пъти повече от броя на жирафите, живеещи в Африка.

Появата на тези любими животни в магазини, във филми, по телевизията и различни продукти несъзнателно може да допринесе активно за фалшивото възприятие, че тези животни не са изложени на риск от изчезване и следователно не се нуждаят от опазване. Ако не предприемем съгласувани усилия да опазим тези видове, това скоро може да бъде единственият начин, по който ще ги виждаме.

Превод: Росица Дуева

Източник: Science Daily


Европейска нощ на учените 2022 г.: