Изкуствен интелект помага по-точно да се локализират вкаменелости

e534032dc6.jpg

През 1991г. екип ръководен от палеоантрополога д-р дфн Глен Конрой от Вашингтонския университет в Сайнт Луис (Washington University in St. Louis paleoanthropologist Glenn Conroy, PhD), открил вкаменелост на първия (и за сега единствен) примат праотец на хората южно от екватора в Африка. Тя била открита във варовикова пещера след само 30 минути търсене.http://science.icnhost.net/migrate/sites/default/files/field/image/e534032dc6.jpg

По принцип „ловците“ на вкаменелости могат само да предполагат къде се намират те. Останалото е шанс. „Не искам да казвам, че е чист късмет, но е комбинация от много работа, планиране и все пак, доста голяма доза късмет.“ – казва Конрой.

Но благодарение на софтуерен модел използван от Конрой и изследователи от Университета Западен Мичиган, може да се намали до някаква степен необходимостта от късмет при откриването на вкаменелости.

Използвайки изкуствени нервни мрежи (artificial neural networks – ANNs) – компютърни мрежи, които имитират човешки мозък – Конрой и колегите му д-р Робърт Анемоун и д-р Чарлз Емерсън (Robert Anemone, PhD, and Charles Emerson, PhD) направили компютърен модел, който може да локализира подходящи места за разкопки в Грей Дивайд Бейзин (Great Divide Basin), камениста пустиня в Уайоминг, простираща се на повече от 10 000км2. Софтуерът ползва сателитни снимки и карти на стари места за разкопки за да локализира най-добрите неоткрити до сега места.

Красотата и силата на тези нервни системи е в това, че те могат да се учат, казва Конрой, който е и професор по анатомия и невробиология  – просто трябва да им дадеш правило за да се справят с нещата, които не знаят. При тестване софтуера разпознал 79% от познати на учените места, на 99% от които са били открити вкаменелости.

По материали от: http://www.sciencedaily.com/