Историята на велосипеда е изпълнена с толкова много неизвестни, че се налага всяка година да се провежда конференция, посветена на нея. Тази година в Чехия ще се проведе юбилейната 30-та международна конференция по история на колоезденето.
През 1817 г. Карл Драйс създава „машината за бързо ходене“, като прототипът е бил снабден дървена рама, две дървени колела, с нещо като кормило и седалка. Придвижването е ставало или чрез отблъскване от земята, или чрез правене на големи крачки. Но маневрирането с това устройство било трудно и дори опасно, тъй като то не притежавало педали, спирачки и удобен кормилен механизъм.
През 1850 г. е изобретена първата триколка, която осигурявала по-голяма стабилност.
Велосипедът е създаден 10 години по-късно – през 1860г., от Ернест Мишо и Пиер Лалман. Счита се, че това е първото „истинско“ колело.
Година по-късно са добавени педали и манивела, но не и спирачки, което водело до много опасни сблъсъци.
През 1870 г. било изобретено високото колело, кръстено на британските монети пени и фартинг, поради значително различния размер на двете колела, които напомняли на монените, сложени една до друга. Този велосипед бил нестабилен, изключително труден за качване върху него и слизане. Предното колело било много по-голямо от задното и се използвало за сила и управление. Пени-фартинг определено не бил идеална или ефективна машина.
През 1885 г. Джон Кемп Старли изобретил безопасното колело – във вида, в който го познаваме и до днес. То се характеризира с две еднакви по размер колела, като задното е свързано и се задвижва от верига. Това направило велосипеда по-безопасен, ефективен, с по-нисък център на тежестта и с по-малки колела.
През 1894 г. се появили нещо като панталони за жени, наречени Бети Блумърс. Те станали доста популярни сред жените, въпреки че имало не малка съпротива срещу носенето им. Причината за появата им били неудобните дълги рокли, които правели карането на колело опасно. До този момент жените карали предимно триколки.
През 1903 г. били изобретени скоростите за колела.
През 1920 г. се появили и първите колела за деца. Дизайнът им наподобявал този на моторните превозни средства, които ставали все по-предпочитани.
Десет години по-късно Швин добавил пружинната вилка и по-широките гуми, за да направи колелото по-устойчиво на тийнейджъри.
През последните десетилетия се появиха електрическите велосипеди, а Мирослав Милевич създаде дизайн на колело, което притежава слънчев панел и батерия.
Превод: Росица Ташкова
Източник: Brown.edu
Ако и ти си фен на колоезденето, тук имаме нещо за теб: