Искате по-млад мозък? Останете в училище и се качвайте по стълбите

stairs.jpg
Качването по стълбите обикновено се свързва с поддържане на тялото здраво и силно. Но ново изследване показва, че то подобрява и здравето на мозъка, а образованието също има положителен ефект.
В проучване, публикувано наскоро в списание Neurobiology of Ageing, екип от изследователи, ръководени от Джейсън Щефенер – учен от PERFORM Centre към Университета Конкордия в Монреал, показва, че колкото повече стълби изкачва човек и колкото повече години е прекарал в училище, толкова „по-млад“ физически изглежда мозъкът.Учените установили, че възрастта на мозъка намалява с 0,95 години за всяка година обучение, както и с 0,58 години за всеки „набор” от стълби, изкачени за деня – например, стълбите между два последователни етажа на дадена сграда.
„Вече съществуват много кампании под надслов „Качи се по стълбите” в офис сградите и обществения транспорт” – казва Щефенер. „Това проучване показва, че подобни кампании трябва да бъдат насочени и към по-възрастните хора, за да могат и те да поддържат мозъците си млади.”

За изследването си, екипът използвал магнитно-резонансна томография, за да прегледат неинвазивно мозъците на 331 здрави хора, на възраст от 19 до 79 години.
Те измерили обема на сивото вещество в мозъците на участниците, защото намаляването му, причинено от свиване на нервната тъкан и загуба на неврони, е много видима част от процеса на стареене. След това, те сравнили мозъчния обем с броя стълби, които участниците съобщили, че изкачват дневно, и годините на обучение.

Резултатите били ясни: колкото повече изкачени стълби и повече години на обучение, толкова по-млад мозък.
„Това изследване показва, че образованието и физическата активност влияят върху разликата между физиологичната и хронологичната възраст, както и че хората могат да направят нещо, за да помогнат на мозъците си да останат млади“ – казва той.
„В сравнение с много други форми на физическа активност, качването по стълбите е нещо, което повечето възрастни хора могат да правят поне веднъж на ден, за разлика от енергичните форми на физическа активност“ – казва Щефенер.
„Това е окуражаващо, защото показва, че просто нещо, като изкачването на стълби, има голям потенциал като инструмент за подобряване на здравето на мозъка.“

Източник: https://www.sciencedaily.com/