Търсене
Close this search box.

Интервю с доц. д-р инж. Пенка Златева, Заместник декан по Учебна дейност на Корабостроителен факултет при ТУ-Варна

Интервю с доц. д-р инж. Пенка Златева, Заместник декан по Учебна дейност на Корабостроителен факултет при ТУ-Варна

Интервю с доц. д-р инж. Пенка Златева, Заместник декан по Учебна дейност на Корабостроителен факултет при ТУ-Варна

Интервю с доц. д-р инж. Пенка Златева, Заместник декан по Учебна дейност на Корабостроителен факултет при ТУ-Варна


Направи дарение на училище!



***

  1. Кратка информация за изследователя: име, степен, звание, месторабота

Доц. д-р инж. Пенка Нелиева Златева, Заместник декан по Учебна дейност на Корабостроителен факултет – втори мандат, доцент в катедра „Топлотехника“ при Технически университет – Варна.

  1. С какво се занимавате на работното си място? (Ежедневието на един учен) – проекти, изследвания, …

Денят ми започва с чаша билков чай, след което следва проверка на служебните имейли и електронната платформа Microsoft Teams за комуникация със студентите и административните звена на ТУ-Варна. Ежедневието ми е свързано с учебната дейност на Корабостроителен факултет като например – проверка и подготовка за приемане и промяна на нови и действащи учебни планове, учебни програми; проверка и признаване на Вътрешни академични справки на студенти, желаещи да се преместят и обучават в специалностите на Корабостроителния факултет; срещи със студенти и т.н. Няколко пъти месечно вземам участие в комисия по Учебна дейност при ТУ-Варна, където се дискутират различни въпроси свързани с учебната дейност в университета. Всяка учебна година провеждам и лекционни курсове по „Термодинамика и топлопренасяне“, „Горивна техника и технологии“, „Източници и технологии на биогаз“, „Топло и газоснабдяване“, „Топлоенергетика“, „Теория на взривното горене“, „Газоснабдителни системи“ и „Енергиен мениджмънт“ в ОКС „Бакалавър“ и ОКС „Магистър“, като това е свързано със задължителните за обучението по дисциплините консултации, текущ контрол, подготовка и проверка на домашни, изпити, нанасяне на оценките в протоколите и главните книги и т. н. Ръководя дипломанти и докторанти. С научна работа се занимавам непрекъснато през годината като участвам в разработване на експерименти, анализиране, подготовка и участие в международни научни форуми с публикации и т.н. Няколко пъти в годината провеждам одити в различни звена на университета като вътрешен одитор в Системата за управление на качеството при ТУ-Варна. В заключение мога да обобщя, че денят на един университетски преподавател не завършва в определен час и е изключително динамичен и изпълнен с вдъхновение, креативност, непрекъснати предизвикателства, иновативност и най-вече удовлетворение от работата с амбициозните и търсещи млади хора. 

  1. Какви са научните ви постижения (приноси) и каква е тяхната полза за обществото и икономиката?

В дисертационният ми труд е разгледан интердисциплинарен въпрос, свързан с топлотехнически изследвания на процеси на спичане и химико-термична обработка на железни праховометалургични изделия. Той е разработен в резултат на съвместна работа между бизнеса и науката. Важен момент е и използването на математическото моделиране и компютърната симулация, на процесите на топло- и масообмен в нехомогенни порести тела от праховата металургия, което е един доста сложен процес и изисква сериозна интердисциплинарна подготовка и познания в областта на физикохимия на металите, металургия, топло- и масопренасяне, числени методи за решаване на диф. уравнения, както и познаване на методи и апаратура за оценка свойствата на получените изделия. Като практическо приложение за производството от дисертационния труд са оптимизирани процесите на химико-термична обработка на железни прахово металургични изделия, произвеждани за нуждите на автомобилостроенето.


Разбери повече за БГ Наука:

***

Участвам с колеги в проекти, свързани и с разработването на методики, подпомагащи обследването за енергийната ефективност на сгради и промишлени системи. Работя с колеги и по проучване и симулационно моделиране на топлинните свойства на различни алтернативни материали, използвани в строителството. През последните години работя съвместно с колеги от катедра „Транспортна техника и технологии“ при ТУ-Варна и катедра „Автомобилно инженерство“ при Вроцлавски университет за наука и технологии, Полша както по определяне на параметрите на двигател с вътрешно горене при работа с течни и алтернативни горива, така и по оптимизиране на състава на биогаз в експериментални изследвания. Резултатите от съвместната ми работа с колеги от различни университети през последните няколко години са публикувани в над 26 статии в рецензирани научни списания и томове от международни конференции, индексирани в Scopus и Web of Science.

  1. Какво ви мотивира да изберете професията на изследовател?

Преди години бях част от техническия състав на фирма, произвеждаща дистанционни втулки за автомобилостроенето и непрекъснато търсех нови предизвикателства. Това ме мотивира да кандидатствам докторантура в катедра „Топлотехника“ при Технически университет-Варна, където можех да осъществя мечтата си да съчетая производството, в което работих с науката в резултат, на което разработих и защитих дисертационния си труд. Преподаването на студентите за мен е удоволствие. По време на лекции се стремя студентите да ме разбират. Мисля, че с тях си общуваме на разбираем език и сме изградили взаимно разбирателство и уважение. 

  1. В момента работя върху ……., което ще …….

Съвместно с колеги извършваме експериментално проучване за изчисляване на количеството топлина през плоска стена чрез електронна система. Целта е измерване на температурата на външните и вътрешните стени на помещението за 20 дни на 1-минутен интервал на измерване. Обмислен е преходен режим. Измерените данни са събрани върху неизолирана южна стена на сграда на Технически университет – Варна. Параметрите на стенните слоеве трябва да бъдат известни за избора на околната зона. За да се намалят грешките на външната страна на измерването на температурата на стената, причинени от слънчевата радиация, температурният сензор е боядисан в сиво. Експерименталното оборудване за измерване на количеството топлина се състои от две плочи, всяка с 4 температури, фиксирани в правоъгълник. Сензорите са разположени в равна зона, за да получат по -точни резултати от експерименталното изследване. Проблемът е решен чрез намиране на решение на класическото уравнение за топлопроводимост. Експерименталните температури се обработват от платформа на микропроцесор, базирана на платка. В резултат на това се изчислява средната температура на всяка плоча със сензори. Надяваме се това експериментално изследване да доведе до нови резултати свързани с възможността да се установи правилното поведение на топлинния поток по отношение на температурата на околната среда по време на специфичен режим на работа на климатичната инсталация, предназначена както за отопление, така и за охлаждане.


  1. Какви проблеми срещат учените във вашата област (за професионалното си развитие и в работата си)?

Един от проблемите е недостатъчна мотивация на младите учени и изследователи да останат в науката, друг е липсата  на  средства  за  закупуване на книги и т.н.

  1. Какво, според Вас, трябва коренно да се промени в България по отношение на науката?

На първо място смятам, че трябва да се промени политиката по финансирането на научно-изследователската дейност на университетите. 

На второ място трябва да се стремим към мотивиране и повишаване на нивото на образованието в България с повече участие на бизнеса в практическите занятия на студентите, които след завършване да са конкурентоспособни на пазара на труда.

  1. Знаете ли че: (малко известен и интересен факт за специалността)

Една от формулировките на вторият принцип на термодинамиката е на немския учен Рудолф Клаузиус: „Не е възможен процес, единственият резултат от който да бъде отдаването на топлина от едно по-студено тяло на друго по-топло тяло.” Чрез тази формулировка се установява опитно, че топлината от само себе си преминава винаги от по-топлото към по-студеното тяло. Тя показва, че по никакъв начин не може да се вземе топлина от по-студено тяло, изцяло да се предаде на по-топло тяло, и то така, че в природата да не се получат никакви други изменения. Към днешна дата, обаче група изследователи, начело с проф. А. Шилинг от Университета в Цюрих са разработили устройство, което позволява на топлината да тече временно от по-студено към по-топло тяло без външно захранване и представят експериментални резултати които на пръв поглед противоречат на Втория закон на термодинамиката. Те успяват да охладят девет грама мед от над 100° C до значително по-ниска от стайната температура без външно захранване. „Теоретично, това експериментално устройство може да превърне кипящата вода в лед, без да използва енергия“, отбелязва проф. Шилинг. Това открива нови перспективи пред научната общност за последващи изследвания в това направление.

  1. В свободното си време обичам да: (хоби, спорт)

В свободното си време обичам да съм със семейството и приятелите си. Като хора живеещи в Морската столица обичаме да ходим на плаж през лятото, на разходки край морето, на походи в планината, на кино, на театър и т.н. 

 


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.