Търсене
Close this search box.

Интервю с доц. д-р инж. Даниела Джонова-Атанасова, Институт по инженерна химия – БАН

Интервю с доц. д-р инж. Даниела Джонова-Атанасова, Институт по инженерна химия – БАН

Интервю с доц. д-р инж. Даниела Джонова-Атанасова, Институт по инженерна химия – БАН

Интервю с доц. д-р инж. Даниела Джонова-Атанасова, Институт по инженерна химия – БАН


Направи дарение на училище!



***

  1. Кратка информация за изследователя: име, степен, звание, месторабота

Даниела Боянова Джонова-Атанасова, доц. д-р инж. в Институт по инженерна химия- БАН (нямам никаква връзка с Джон Атанасов за съжаление).

      2. С какво се занимавате на работното си място? (Ежедневието на един учен) – проекти, изследвания, …

Работата на учения е приключение (но не винаги го осъзнава). Целта му е да проникне в неизвестното, да реши нерешеното да изгради неизграденото, да спаси света. Понякога се увлича и пренебрегва личния си живот. Задачите са поставени отвън (обществото, ръководството) или той сам си ги задава. Интересът към работата се разпалва особено, когато се доказва собствено хрумване или дори само нов начин на изследване, свързан с високотехнологични уреди, софтуер и нови материали. За целта той непрекъснато учи, за да овладее различни области на познанието и нови техники.

Ученият вдъхновено представя откритите нови знания на научни форуми. Участието в конференция е кратък моноспектакъл, често пред чуждестранна аудитория, където той е лицето на работния екип. (Дано да има артистичен талант.)


Разбери повече за БГ Наука:

***

Ученият старателно описва и публикува своите резултати, за да бъдат ползвани от другите. Това отнема значителна част от времето му и изисква търпение, упоритост, ясна мисъл и езикови познания и умения. 

За учения заплатата и материалните възнаграждения за труда му не са приоритет. Но той има финансови и правни познания, без които не би могъл да осъществява проекти с национално или чуждестранно финансиране. Понякога енергията и времето, вложени в административната работа по проектни предложения и отчитане на резултатите от получено финансиране, са повече от тези за самото научно изследване. 

Моето ежедневие е всичко това на много скромно ниво. Но то ме среща с учени със забележителни знания и постижения. В тази среда мога да се уча и вдъхновявам от човешкия дух и интелект, а също мога да разчитам на професионална и човешка подкрепа в труден момент от работата.

     3. Какви са научните ви постижения (приноси) и каква е тяхната полза за обществото и икономиката?

Като машинен инженер със специалност Топлотехника, който работи в Институт по инженерна химия, интересите ми са с приложен характер. Свързани са с повишаване на ефективността на процеси в химическата промишленост и топлотехниката. Последните публикувани скромни приноси са:

– експериментални данни и модели за описание на потоците в колони с пълнеж. Полза – повишаване на ефективността при разделяне на смеси, например за намаляване на вредните емисии от серен диоксид и въглероден диоксид;

– изследване на мембранни процеси, комбинирани с биореактор. Полза – приложение за пречистване на отпадни води, получаване на биогорива, например биоводород или ценни продукти за фармацевтиката.

  1. Какво ви мотивира да изберете професията на изследовател?

Приключението и непрекъснатото развитие. Всеки път кацаме на нова планета с екипаж от отдадени учени, за да я изследваме. Научаваме нови неща, както за непознатия свят, така и за себе си.

  1. В момента работя върху ……., което ще …….

Ефективен топлинен акумулатор за съвместна работа в система със слънчев колектор или с отпадна топлина, което ще доведе до ефективно акумулиране на топлина от източник с периодичен характер за потребление на топлинна енергия с непрекъснат характер. Проектът е интересен и с това, че е в сътрудничество с учени от Индия, които разработват слънчева сушилня за хранителни продукти. Точно в навечерието на кризата с пандемията успях да посетя Индия, незабравимо преживяване. 

  1. Какви проблеми срещат учените във вашата област (за професионалното си развитие и в работата си)?– Душевна умора, липса на енергия за учене, липса на научно любопитство, превръщане на работата в скучна рутина, изолиране от света и заравяне в дребни теми, публикацията се превръща в самоцел, наукометрията и събиране на точки – в основен приоритет.
    – Накърнен престиж на професията, което води до липса на високообразовани млади постъпления и до високо текучество на персонала. Това силно затруднява създаването на качествен работоспособен екип за дългосрочен научен проект.

 

  1. Какво, според Вас, трябва коренно да се промени в България по отношение на науката?

Да се решат посочените проблеми чрез нетърпимост към симулиране на научна дейност и възвръщане на високия престиж на учения в обществото.

Но как да стане това…

  1. Знаете ли че: (малко известен и интересен факт за специалността)

Химиците твърдят, че физиката е раздел на химията, а физиците – че химията е раздел от физиката…

  1. В свободното си време обичам да: (хоби, спорт)

Спортни танци и народни хора (за съжаление в застой след началото на пандемията).


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.