Иновативна техника кара кожни клетки да убиват ракови

cancer.jpg
За първи път в медицината учените успяват да превърнат кожни клетки в стволови клетки – ловци на ракови, които унищожават мозъчни тумори, известни като глиобластом. Това е откритие, което може да предложи ново и по-ефективно лечение на заболяването, за първи път от повече от 30 години.

Техниката, публикувана в Nature Communications, се основава на най-новата версия на технологията от 2007 г., която позволи на изследователите да превърнат кожни клетки в стволови, подобни на ембрионалните. Бяха приветствани възможностите за използването ѝ в регенеративната медицина и лекарствените проучвания, а сега се открива ново приложение: мишената е рак на мозъка.

„Пациентите отчаяно се нуждаят от по-добър стандарт на грижи“, казва Шон Хинтген, доцент в Университета на Северна Каролина и ръководител на изследването.

Степента на преживяемост на пациент след две години с глиобластом е 30%, защото заболяването е много трудно лечимо. Дори ако се премахне по-голямата част от тумора, е почти невъзможно да се отстранят раковите пипала, които се разпространяват по-дълбоко в мозъка и неизбежно прорастват отново. Повечето пациенти умират в рамките на година и половина след поставяне на диагнозата.

glioblastoma_pharmastar.it_.jpg
Глиобластом

Хинтген и неговият екип искат да подобрят статистиката чрез разработване на ново, персонализирано отношение към глиобластома, а именно като използват собствените кожни клетки на пациента. Целта е да се отстранят раковите пипала и туморът да бъде убит.

Техниката се състои в репрограмиране на кожни клетки, известни като фибробласти, до индуцирани нервни стволови клетки. Работейки с мишки, екипът на Хинтген открива, че стволовите клетки имат вродена способност да се придвижат в мозъка и да убиват всички ракови клетки, останали от глиобластома. Освен това, тези стволови клетки могат да бъдат накарани да произвеждат антитуморен протеин, нанасяйки още един удар на рака.

В зависимост от вида на тумора, екипът на Хинтген успял да повиши степента на оцеляване на мишките между 160 и 220%. Следващият етап включва човешки клетки и тестване на по-ефективни противоракови лекарства, с които стволовите клетки-убийци могат да бъдат натоварени.

„Нашата работа представя най-новата технология, свързана със стволови клетки, която спечели Нобелова награда през 2012 г.“, казва Хинтген. „Искахме да разберем дали тези индуцирани нервни стволови клетки ще бъдат способни да откриват раковите клетки и дали биха могли да бъдат използвани за доставяне на лекарствено вещество. Това е първият път, в който тази технология на репрограмиране се използва за лечение на рак.“

Екипът на Хинтген в момента работи по подобряване на защитните сили на стволовите клетки в хирургичната кухина. Те са открили, че им е необходима матрица, която да ги поддържа и организира така, че те да се задържат на мястото достатъчно дълго, за да открият раковите пипала. „Без такава структура, стволовите клетки напускат мястото твърде бързо, преди да осъществят действието си“, казва Хинтген, който е публикувал този резултат в списанието Biomaterials.

В това проучване, Хинтген и неговият екип добавили стволовите клетки към фибринов силант, който е често използван като хирургическо лепило. Физическата матрицата, която той създава, утроила задържането на клетките в хирургичната кухина, което подобрява приложимостта и силата на техниката.

Източник: https://www.sciencedaily.com/