Реклама:
Безплатен курс „Комуникация на науката“

АВТОР: Д-Р ХРИСТО КАМЕНОВ
Резюме:
Провежда се експериментално изследване сред две групи ученици в четвърти клас на Средно училище „Отец Паисий“ град Мадан. Основната цел е да се апробира иновативен дидактически модел, който повишава комуникативно-речевите умения у учениците, тяхната мотивация и познавателно равнище. Постиженията в констатиращ и контролен етап на експеримента доказват успешното прилагане на модела и неговата ефективна функционалност сред учениците от този начален етап на образователно равнище.
Изследователските методи за настоящето апробиране на дидактически модел за формиране на комуникативно-речеви умения у четвъртокласниците се използват емпирични методи, методи за обработка на данни, анализ и синтез, сравнителен анализ, наблюдение, количествен и качествен метод, педагогическо наблюдение и психолого-педагогическо изследване. Обект на изследователския интерес е комуникативната компетентност в началноучилищен етап на образователно равнище при деца от 4 клас. Предмет – ниво на овладяване на българския език при деца от 4 клас като основна функция на комуникативната компетентност. Конкретни задачи, които си поставя изследването, са:
- Да се подкрепи инициативността при детето да изразява своето собствено мнение в процеса на комуникативния акт.
- Да се стимулира изграждането и поддържането на детското въображение и умотворчество.
- Да се развият комуникативните способности в случаите на инициативност, творческо отношение, толерантност към другия.
- Да се заложат основните речеви практики в процеса на овладяване на компетентности.
- Да се развие усещане за правоговор и правилен словоред на фразата.
- Да се изведе анализ на резултатите въз основа на зададените критерии и изследваните групи деца по метода на наблюдението.
Целта на изследвания дидактически модел е да се формират и развият комуникативно-речевите умения и способности у четвъртокласниците за:
- прилагане на знанията и опит в практически план;
- систематизиране и преработване на знакова и образна информация;
- решаване на проблемни ситуации и казуси;
- изследване на обектите и явленията от действителността;
- генериране и анализиране на нови идеи;
- мотивационно и познавателно равнище на развиване на конкретни дейности;
- правилно и недвусмислено изразяване на обектната действителност;
- разбиране, осмисляне и прилагане на частите на речта и частите на изречението.
Научната теза е, че чрез установяване нивото на речеви способности при деца в начален етап на образование се способства развиването на качествено овладяване на речево-комуникативните компетентности.
Научната хипотеза е, че чрез въвеждането на иновативния модел за формиране на комуникативно-речеви умения у четвъртокласниците ще се постигне ефективност, която разгръща потенциалните възможности на учениците за самоподготовка, групово и индивидуално представяне.
В наблюдението участват 25 деца от ……………………. (контролна група) и 25 деца от ………………….. (експериментална) Те не са избирани по конкретни признаци, за да не се наруши целостта на обективното изследване. Изследването се провежда в периода януари – май 2021 г. в присъствена форма на обучение. Основните етапи на провеждане на експеримента са констатиращ и контролен.
Експериментът се назовава „Иновативен дидактически модел за формиране на комуникативно-речевите умения в 4. клас“. Максималният брой точки, които може да получи ученика от съответното възложено задание е 5 т., което се счита за отлично, а 1 т. – за слабо изпълнение на задачата. Изчисленията се извършват по метода на средна аритметична стойност в процентно съотношение.
Цялата статия, както и много други, можете да прочетете в новият Брой 154 на списанието.
Подаряваме ти първите 8 статии от брой 154 тук>>
Реклама:
сп. "Българска Наука", брой 168 (Този брой е безплатен)
