Търсене
Close this search box.

Индия (India)

Индия (India)

Индия (India)

Индия (India)


Направи дарение на училище!



***

Индия (India)

http://image.nauka.bg/geo/durjavi/india/india226.gifНай-голямата демократична държава в света и втора по население се очертава като велика сила след период на чуждо владичество и няколко десетилетия, през които икономиката на практика не се развива.

Индия е държава притежаваща ядрено оръжие, тя провежда тестове през 70-те и след това през 90-те години на ХХ век пренебрегвайки мненията по света. Все още обаче Индия е изправена пред огромни обществени и икономически проблеми, както и такива свързани с опазването на природата.

 
Основна информация
Огромният и разнообразен индийски суб-континент, от планинската граница с Афганистан до джунглите на Бирма, е бил под чуждо владичество от началото на XIX век до края на британското управление през 1947 г. Но последвалото разделяне на суб-континента посява семената на бъдещ конфликт. От 1947 г насам има три войни между Индия и нейния най-голям конкурент – Пакистан, две от тях заради спорната територия на Кашмир.
Мирния процес, започнал през 2004 г. продължаваше, въпреки напрежението около Кашмир и няколкото бомбени атентата привлекли общественото внимание, до атаките в Мумбай (Бомбай)  през ноември 2008 г., за които полицията обвини пакистанските военни. На следващия месец Индия обяви временно спиране на процеса.
Обществените, кастовите и регионални противоречия продължават да витаят в индийската политика, понякога заплашвайки нейните дълговременни демократичен и светски дух.
През 1984 г. премиерът Индира Ганди бе застреляна от нейният сикхски бодигард след като разпореди армията да прочисти Златния храм в Амритсар от сикхски бойци.
През 1992 г. избухва вълна на насилие между индуисти и мюсюлмани след като хиндуистки екстремисти разрушават джамията Бабри в Айодхия


Разбери повече за БГ Наука:

***

Първият премиер на независима Индия – Джавахарлал Неру мечтае за социалистическо общество и създава значима обществена инфраструктура, по-голяма част от която се превръща в бреме за обществото.

От края на 80-те години на ХХ век Индия започва да се отваря към света насърчавайки икономическите реформи и чуждестранните инвестиции. Тя сега е ухажвана от водещите икономики и политически сили в света, включително нейния някогашен враг Китай.
Страната има зараждаща се средна класа в градовете и направи големи крачки в области като информационните технологии. Нейната многобройна, квалифицирана работна сила я прави популярен избор за международните компании търсещи да наемат подизпълнители.
Ядрените опити проведени от Индия през май 1998 г. и подобните опити извършени от Пакистан само няколко седмици по-късно бяха заклеймени от международната общност и предизвикаха загриженост за стабилността в региона.
САЩ бързо наложиха санкции на Индия, но неотдавна двете страни подобриха отношенията си и дори се споразумяха да обменят ядрени технологии.

Индия изстреля собствени сателити и през 2008 г.  изпрати първия си космически летателен апарат до луната. Освен това тя се гордее със значима кино индустрия, продукти на която са сред най-широко разпространените филми по света.

Огромната маса от селското население обаче остава неграмотна и бедна. Животът и продължава да бъде доминиран от древната хиндуистка кастова система, която налага на всеки фиксирано място в обществената йерархия.

http://image.nauka.bg/geo/durjavi/india/temple_203.jpg
Икономика: Бързоразвиваща се, голяма и обучена работна ръка, но масова бедност.
Политика: 380 милиона души гласуват на изборите през 2004 г. спечелени от партията на конгреса водена от Соня Ганди
Международни отношения: Продължава спора с Пакистан за Кашмир. Държават апритежава ядрено оръжие. Най-процъфтяващата филмова индустрия в света – Bollywood

 
Факти

    * Официално име: Република Индия
    * Население: 1.2 милиарда (ООН, 2008)
    * Столица: Ню Делхи
    * Град с най-голямо население: Мумбай (Бомбай)
    * Площ: 3.1 милиона кв. км (1.2 милиона кв. мили), без да се включва управлявания от Индия Кашмир (100,569 кв. км/38,830 кв. мили)
    * Основни езици: Хинди, Английски и най-малко 16 други езици
    * Основни религии: Хиндуизъм, Ислям, Християнство, Сикхизъм, Будизъм, Джайнизъм
    * Средна продължителност на живота: 63 години (мъже), 66 години (жени) (ООН)
    * Парична единица: 1 индийска рупия = 100 паиса
    * Основен износ: Земеделски продукти, текстил, скъпоценни камъни и бижутерия, софтуерни услуги и технологии, инженерни стоки, химикали, кожени продукти
    * Брутен вътрешен продукт на глава от населението: US $950 (Световната банка, 2007)
    * Интернет домейн: .in
    * Международен телефонен код: 91

Медии
Телевизионният пазар в Индия процъфтява откакто монопола на държавната телевизия е преустановен през 1992 г. Броят на каналите продължава да расте.
Частните кабелни и сателитни програми привличат голяма аудитория. Новинарските програми често са по-гледани от забавните. Има много 24 часови новинарски канали и е заплануван старта на още повече.
Doordarshan, обществената телевизия има 21 канала, включително нейния флагман DD1 channel, който достига до около 400 милиона зрители.
Multichannel, direct-to-home (DTH) TV е голям хит. Пет оператора – Dish TV, Tata-Sky, Sun Direct, Big TV и Airtel Digital TV – имат милиони абонати. Държавната Doordarshan Direct предлага безплатни DTH канали. Някои източници от индустрията смятат, че броя на DHT абонатите може да достигне 60 милиона до 2015 г. Кабелният тв пазар е един от най-големите в света.
Откакто получават зелена светлина през 2000 г. в градовете се появяват музикални УКВ радиостанции, но само обществената All India Radio може да излъчва новини.
Индийската преса е жизнена; движенo от увеличаващата се средна класа, разпространението на печата се увеличава и нови вестници се конкурират с утвърдени ежедневници.

Използването на интернет се увеличава, като към септември 2007 г. около 60 милиона индийци са били он-лайн (данни на ITU)
Базираната в Париж организация „Репортери без граници“ твърди, че свободата на пресата е застрашена от „нападателността на политическите партии, както и от  религиозни и сепаратистки групи“ (Индия – годишен отчет 2008).
 

http://image.nauka.bg/geo/durjavi/india/india_film_getty.jpg
Филмовата индустрия за милиарди долари произвежда стотици филми всяка година


Преса

    * Deccan Herald – ежедневник издаван в Бангалор
    * The Hindu – ежедневник издаван в Мадрас
    * The Hindustan Times – ежедневник издаван в Ню Делхи
    * The Pioneer – ежедневник издаван в Ню Делхи
    * The Indian Express – ежедневник издаван в Ню Делхи
    * The Statesman – ежедневник издаван в Калкута
    * The Times of India – ежедневник издаван в Мумбай (Бомбай)
    * The Asian Age – ежедневник издаван в Ню Делхи
    * India Today – новинарско списание издавано в Ню Делхи
    * Outlook – новинарско списание издавано в Ню Делхи

http://image.nauka.bg/geo/durjavi/india/india_paper_ap.jpg

Доказаните вестници се надреварват с нови конкуренти

Телевизии

    * Doordarshan Television – обществена телевизия, излъчва национални, регионални, местни и сателитни канали.
    * Zee TV – сателитни и кабелни канали, собственост на Zee Group
    * STAR TV – сателитни и кабелни канали включително STAR News, собстеност на News Corporation
    * Sony Entertainment TV – комерсиален канал
    * Aaj Tak – 24- часа новини на хинди
    * New Delhi TV (NDTV) – собственик на новинарските канали NDTV-India и NDTV 24×7
    * Sun Network – собственик на няколко комерсиални канала
    *

Радио

    * All India Radio – обществено, излъчва програми за страната и чужбина
    * Radio Mirchi – комерсиална мрежа от радиостанции с предимно музикална насоченост в Мумбай, Делхи и други градове  собственост на The Times Group
    * Radio City – комерсиални УКВ радиостанции в Делхи, Мумбай и други градове, собственост на News Corporation
    * Red FM – комерсиално, собственост на India Today Group

Новинарски агенции
    * Press Trust of India – сдружение с идеална цел, собственост на няколко вестника


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.