Има ли значение какво ядем, когато сме болни?

woman-698971Чували сте, че когато сте болни, трябва да ядете пилешка супа. Вероятно има причина тази практика да е разпространена в различни страни по света. Проучване върху мишки е установило, че промяната на хранителните навици може да е от ключово значение за преодоляване на собствените имунни отговори на тялото към различни видове инфекции.

Руслан Меджитов от Йейл и екипът му са открили, че ако на мишки, болни от „настинка” (причинена от вирус) им се дава глюкоза, това спасява живота им, но убива тези, които са били инфектирани от бактерии. Забележително е, че този ефект се наблюдавал при липса на действителни патогени – глюкозата имала същия ефект върху мишки, инжектирани само с молекулите, предизвикващи възпаление, както от бактерии, така и от вируси.

Защита на мозъка

Възпалението е общо аткивиране на имунната система, което възниква, когато е установен нашественик в организма. То причинява повечето симптоми на заболяванията и може да увреди или дори да убие гостоприемника, когото всъщност се опитва да спаси. Учените са все по-убедени, че преживяването на инфекцията е свързано с изтърпяване на собствения имунен отговор точно толкова, колкото и с унищожаването на нашествениците.

Изглежда мишките преживяват имунните си отговори благодарение на стратегиите си на хранене. Както болните хора, така и болните мишки в началото губели апетита си, но настиналите мишки бързо започвали отново да се хранят. Причината за това може да се крие в различните имунни отговори, които вирусите и бактериите отключват, а храненето подпомага оцеляването при имунен отговор към вирус, но пречи на борбата с бактериите.

За да провери това, екипът въвел в храната или спрял глюкозата, или изменил различни метаболитни процеси в мишките, като същевременно им давал молекули, които предизвиквали или вирусен имунен отговор, или бактериален. Те открили, че в отговора си към вирус мишките имали нужда от глюкоза, за да защитят мозъчните си клетки от това да бъдат увредени от възпалението. Без наличието на глюкоза, специфичен противовирусен отговор убивал клетки в мозъка им.

Кетогенна диета

Но когато мишките били в режим на защита от бактерии, за възстановяването им била необходима липсата на захар. Както много хора знаят, когато спрем приема на захар, това кара тялото да метаболизира мазнините, генерирайки химични вещества наречени кетони.

sugar-candy-1514712Изглежда това превключване помага на мишките при бактериално възпаление. Когато на тези мишки им била давана глюкоза или кетогенният им метаболизъм бил блокиран, те умирали от припадъци, подобни на епилептичните и предизвикани от увреждане на невроните. Меджитов вярва, че това се дължи на генерирането на голямо количество реактивни свободни радикали както при приема на глюкоза, така и при възпалението, предизвикано от бактериите, а радикалите увреждат невроните. Същевременно, възпалението, предизвикано от вируси, не води ди образуване на радикали.

Интересни са и доказателствата, установени при хора със заболявания на мозъка, че спирането на приема на глюкоза помага на невроните, когато са под стрес. Според някои проучвания кетогенната диета изглежда защитава мозъчните клетки при страдащите от епилепсия, а някои проверяват дали тя може да помогне в борбата с рак на мозъка.

Пилешка супа

Съществува древна поговорка, според която настиналият трябва да се храни, а трескавият – да гладува. Това откритие може да ни обясни защо това е така с научни доводи. Обикновено настинката се причинява от вируси, а високата температура е по-вероятно да е свързана с бактериална инфекция. В исторически план в храната на хората са преобладавали въглехидратите, които освобождават в тялото ни глюкоза.

Откритието може да спаси живот. Сепсисът – тежко системно възпаление на тялото, което често възниква в отговор на инфекция – убива около 1/3 от тези, които го развият. Усилията за борба със сепсиса чрез гладуване или хранене не дават ясни резултати. Може би това се дължи на факта, че нито едно от тези проучвания не е отчело дали става въпрос за бактериален или вирусен сепсис.

Credit: Sergey, flickr (CC BY-SA 2.0)

„Възнамеряваме да проведем собствено клинично изпитване, в което ще разделим пациентите на базата на причините за сепсис” – казва Меджитов. Може да се окаже, че ако храним инфектираните от бактерии или вируси по различен начин, това ще повиши шансовете им да оцелеят.

Какво да правим с наближаването на зимата – сезонът на настинките, в такъв случай? „Смятаме, че при заболяване човек трябва да променя хранителните си навици, за да подкрепи подходящата метаболитна програма на организма си” – казва Меджитов.

Той вярва, че пилешката супа наистина помага по някакъв начин, но допълва, че когато е настинал, предпочита чай с мед повече от всичко друго. Мишките му биха се съгласили.