Търсене
Close this search box.

Илина Стефанова: Успешните деца, превърнали се в успешни и значими възрастни, са плод на екипна работа

Илина Стефанова: Успешните деца, превърнали се в успешни и значими възрастни, са плод на екипна работа

Илина Стефанова: Успешните деца, превърнали се в успешни и значими възрастни, са плод на екипна работа

Илина Стефанова: Успешните деца, превърнали се в успешни и значими възрастни, са плод на екипна работа


Направи дарение на училище!



***

Илина Стефанова е учител по общообразователен учебен предмет в прогимназиален етап в Основно Училище  “Св. Климент Охридски” гр. Павликени и независимо от обстоятелствата и трудностите, приема своята професия като кауза и не спира да влага част от себе си в бъдещето на своите ученици.

Наскоро нейните усилия бяха възнаградени, защото проектът на две от нейните ученички беше избран за втори победител във възрастова категория под 12 години в международния конкурс PARTICLES4U, организиран от ЦЕРН.

Освен че влага енергия да мотивира учениците си да постигат високи резултати, Илина има желание да реализира иновация в образователната система, посредством проект, в който се залага на емоционалната интелигентност.

Илина вярва, че усвоените знания ще бъдат полезни в насока справяне с агресивните и автоагресивните прояви, намаляване на тормоза в училище, подобряване на кариерното ориентиране, намаляване на конфликтите не само в училище, по-добро разбиране и взаимоотношения.

Основните цели на иновацията, която Илина иска да разработи, са да се подобри психичното здраве, да се заложи на повече практически обучения, целящи повишаване уменията за живот.


Разбери повече за БГ Наука:

***

 

Илина Стефанова
Илина Стефанова

Какви са отговорностите на един учител, който преподава на ученици от 5-ти до 7-ми клас?

Да си учител е букет от качества, които е задължително да умееш да съчетаеш в полза на децата. Най-голямата отговорност на всеки учител е да е сигурен в себе си, както и че избирайки тази професия, ще има сили да се справи. Силите да бъде отговорен за другите, толерантен, строг и справедлив, обичлив и внимателен, искрен, всеотдаен  и ред други.

Разбира се, преподаването на уроците, опазването на здравето – физическо и психическо на учениците и вписването на всички документи, изготвяне на доклади, попълване на дневници и отчети са неотменна част от основните отговорности на учителя.

Имате ли лични постижения в професията, с които се гордеете и бихте искали да споделите повече?

Защитих 5-та и 4-та професионални квалификации по биология и здравно образование. Щастлива съм от факта, че успях да завърша специалност психология, като квалификация, което понастоящем ми позволява от части да осъществя мечтаната в детството професия. Като свое важно постижение приемам и факта, че съм награждавана 2 години на 24-ти май във връзка с моя принос към образователната система.

Какво Ви мотивира да продължавате да се усъвършенствате?

Светът се променя постоянно, науката напредва, човешките познания се разширяват, всяко поколение е различно. Вярвам, че е редно да оцелява най-приспособимият вид, а аз съм оцеляваща. Човечеството се стреми към съвършенство, но то не бива да остава на технологично ниво, а да се стреми към усъвършенстване и на личността.

Имате ли участия в интересни училищни и/или обществени проекти?

Ежегодно взимам участие в различни обучения, семинари, конференции и кръгли маси.

Тази година стартира проект „Аз съм тук, Аз участвам”, в него са обхванати доста голяма част от учениците и учителите, но по-интересното е, че в неговите рамки всяка група развива идея за мини-проект, който да реализира за финал. Аз съм ръководител на група за емоционална интелигентност и основната ми цел е развитието на биологичната психология на училищно ниво, което смятам, че ще допринесе за по-добро психично здраве и реализация на учениците в живота.

В проект на сдружение „Академика- 245” – „Заедно намираме решения”, беше интересно да се партнира с различни училища, като учениците се обединяваха около развитието на младежките общности и проблемите за тях.

„Твоят час” е проект, който е на национално ниво. Ръководя две групи – „Екология” и „Ученически съвет”. В тях успявам да развивам както гражданско образование, така и екологично.

Група “Екология”  на едно от посещенията си сред природата - Крушунски водопади. Наблюдение на природата и  различни среди на живот.
Група “Екология” на едно от посещенията си сред природата – Крушунски водопади. Наблюдение на природата и различни среди на живот.

Споделете за любопитни извънкласни дейности, с които учениците на ОУ “Св. Климент Охридски” са ангажирани. Разкажете повече за тях.

По проекта „Аз съм тук, аз участвам” има сформирани групи, в които учениците могат да развиват своите интереси. Учениците участват в занимания за приобщаващо образование, конен спорт, спортна активност, безопасен интернет и дигитални умения, емоционална интелигентност, предприемачество, игри на паметта и моделиране, екология, здравословен начин на живот, археология, оперетен състав, фотография и приложни изкуства.

По проекта „Твоят час” учениците са разделени в две направления: дейности по интереси и обучителни затруднения. Сформирани са групи за допълнително изучаване на български език и литература, математика, история. Групите по интереси включват математика, български език и литература, футбол, волейбол, вокални групи, екология, краезнание, мажоретен състав, предприемачество, ученически съвет, интерактивни методи и анлийски език.

Какви са личните постижения на учениците от ОУ “Св. Клиемент Охридски”, гр. Павликени при участие в проекти/състезания и конкурси?

Учениците вземат участие в множество олимпиади и конкурси. За съжаление става все по-трудно да се отдели време за допълнителна подготовка на учениците. Това е и причината учениците по-често да вземат участие в изяви с по-глобални теми. Наскоро наши ученички от 5-ти клас взеха участие в конкурса PARTICLES4U. Галя и Теди победоносно ни представиха сред 77 проекта от 15 страни в две възрастови категории и техният екип е избран за втори и единствен победител от България. Интересното при тази изява е, че темата не е изучавана в училище и е до огромна степен непонятна за тях, но любопитството може да е градивна сила.

Предстои за трета година ученици да вземат участие в Конференция на тема Гражданско образование в град Добрич. За да са посветени на наука и да завоюват победи в областта им, трябва подготовка и наблягане не само на лингвистичната и математическа интелигентност.

Поздравления за успеха и високата оценка на международно ниво! Какво ви мотивира да участвате в международния конкурс PARTICLES4U?

Идеята на конкурса е интересна. Има широко поле за изява и бе насочена и към по-малката възрастова категория. Работата в основно училище е свързана с възрастовото ограничение и често не можем да участваме в конкурси по тази причина. Мотивира ни това, че учениците имаха нагласа и желание. Наградата винаги е чудесен стимул за победа. Наградата в конкурса – посещение от физик, ще ни помогне да обясним “тъмната материя” около това, че темата не се изучава от тази възрастова група. Заслугата за участие е изцяло на учениците, които положиха усилия и старание за да успеят.

Прилагате ли своя лична философия на преподаване и работа? Разкажете повече.

Разбира се. Всеки пречупва през своята призма, аз не съм изключение. Вярвам, че е редно да не забравяме какво е да си дете, да пробваме първо с добро, да показваме емоция, да се опитваме да бъдем разбиращи, добри и отговорни към израстването и възпитанието на децата. Разбира се, не винаги успявам, не винаги се случва най-добрият сценарий. Има дни, в които напускам. Има дни в които не върви, но на вратата на кабинета ми пише: “If you can dream it, you can do it. Everything is possible.”

Откриване на учебната година… С ключа на знанието.
Откриване на учебната година… С ключа на знанието.

По силите ли е на един учител да създаде цял клас успешни млади хора?

Не. Сам учителят не би могъл да се справи с това начинание. За успешното израстване на един млад човек са нужни съвместните (…не искам да наричам усилия, но напоследък е  така) усилия на учители, семейство, общество и самото дете. Формата на съревнование между учениците отдавна не е за това кой е по-умен, по-добър  или дори с по-добър успех, а за това чий телефон е по-скъп, кой е облечен марково, кой къде е бил на почивка и ред други материални неща…

Успешните деца, превърнали се в успешни и значими възрастни, са плод на екипна работа!

Какви помощни инструменти използвате, за да надградите стандартния образователен процес?

Усмихвам се. Прегръщам. Обяснявам. В часовете слушаме музика, използваме визуализация със затворени очи. Учениците преподават уроците, както те ги виждат. Оставяме време за въпроси, отговори, дискусии, споделяне.

Понякога правим йога в час (не обичам заспали ученици). Филмите, презентациите, интерактивните дъски и електрониката, не винаги са най-печелившият метод, но са интересни за учениците.

Много от темите в nauka.bg ни дават повод за дискусии и разговори, освен полезна информация. Актуалният поглед върху науката в България дава ясна представа на учениците, че науката се развива и у нас.

Вярвате ли, че тази професия е за идеалисти и какво от постигнатото до момента в професионален план Ви носи най-голямо удовлетворение?

Определено смятам, че е за идеалисти, за хора които вярват. Тази професия е за хора, които са готови да искат промяната и да се борят за нея. Много често сме разочаровани: от системата, от учениците, от родителите, от колегите, от заплащането, от многото писане. Ако спрем, обаче, да виждаме “светлината” и да вярваме, според мен няма да има смисъл.

Преподаването не е само да разкажеш урок, а да вдъхновиш някого да го научи. Удовлетворението е, когато учениците ми вярват, когато идват при мен с желание и говорят за всичко, което ги вълнува, когато искат да направят нещо повече.

Когато съм възпитала отговорни, добри, позитивни и успяващи хора, тогава се чувствам напълно удовлетворена от положените от мен усилия.

Много и различни по трудност препятствия ни следват в професионалния живот без значение от сферата. Какви са препятствията, с които се борите Вие всеки ден?

Времето. Липсата на време и разпокъсването. Дали си добър учител на хартия или на действия. Вместо да се опростява документалната работа, тя се умножава. Кога да успееш да се справиш с всичко?!? Науката се развива и една от нейните цели е да улеснява живота на хората, но колкото по-достъпна и лесна за работа е технологията, толкова ние търсим начин да я усложним.

Една от най-големите трудности, обаче са родителите. Липсата на семейна среда е причина да наблюдаваме все по-ярките поведенчески проблеми и липсата на мотивация за учене при учениците.

Сблъсъкът на поколения и етикетирането на професията също са част от ежедневните трудности. Не може да искаме иновации в старата рамка.

Участвате ли в допълнителни дейности и инициативи, с които да популяризирате ролята на науката в нашето ежедневие? Споделете повече.

Наскоро проведохме ежегодния си “Панаир на науката” – учениците демонстрираха вулканична дейност чрез макети и химични реакции.

Награденете участници в “Панаир на науката”.
Награденете участници в “Панаир на науката”.

Ежегодно се провежда мултидисциплинарно състезание между класовете, в което учениците се борят с въпроси от всички учебни дисциплини.

„Скок към здравето“ е състезание в сферата на екологията и здравословния начин на живот. В него се демонстрира сила и бързина на тялото и мозъка.

Всеки понеделник гледаме научно-популярен филм. Опитите и споделянето за успеха на дадени учени или технологии винаги буди интереса в децата.

С какво смятате, че щяхте да се занимавате, ако бяхте поели в друга професионална посока? А може би сбъднахте детската си мечта?

Философията и психологията като науки бяха моя детска мечта, но съм благодарна, че първо се „сблъсках” с биологията, защото сега биологичната психология е „моята” наука. Надявам се, че вървя по пътя, който ще ми позволи да сбъдна своята детска мечта.

Какви други интереси имате и как обикновено преминава свободното Ви време?

Най-големият ми интерес и стремеж е щастието. Какво представлява щастието? Какво не ни достига да сме щастливи? А един от аспектите на моето лично щастие, освен прекараното време с любимия ми човек, е четенето. Фентъзито и фантастиката пречупват нашия свят така, че всичко да е възможно, да е по-лесно да се усети магията. Кафе и книга… най ми отива!:)

Какво бихте дали като съвет на всички ученици, което да им служи като мотивация да се занимават по-сериозно с наука?

Да мислиш, заради самото мислене не е буржоазно нахалство, както е смятал бащата на Айнщайн, а е начин на живот. Мисленето, създаването, мечтите и вярата са наука. Възможностите на човешкия мозък са необятни, а заедно с него и нашите чисто човешки възможности.

Твърдението, че всичко е наука, би било излишно, но е вярно. Науката дава познание, а познанието е сила и свобода. Силата и свободата да избираш, сам да си бъдеш господар.

 

Интервюто взе: Теодора Николова


Вземете (Доживотен) абонамент и Подарете един на училище по избор!



***

Включи се в списъка ни с имейли – получаваш броеве, статии, видеа и всичко, което правим за популяризирането на науката в България.  

Еднократен (Вечен) абонамент​​

Списание “Българска наука” излиза в PDF и ePub и може да се изтегли и чете от компютър, таблет и телефон. Достъпа до него става чрез абонамент, а възможността да се абонирате еднократно позволява да можете да достъпите всички бъдещи броеве без да се налага никога повече да плащате за списанието.