Илина Стефанова: Успешните деца, превърнали се в успешни и значими възрастни, са плод на екипна работа

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Илина Стефанова е учител по общообразователен учебен предмет в прогимназиален етап в Основно Училище  “Св. Климент Охридски” гр. Павликени и независимо от обстоятелствата и трудностите, приема своята професия като кауза и не спира да влага част от себе си в бъдещето на своите ученици.

Наскоро нейните усилия бяха възнаградени, защото проектът на две от нейните ученички беше избран за втори победител във възрастова категория под 12 години в международния конкурс PARTICLES4U, организиран от ЦЕРН.

Освен че влага енергия да мотивира учениците си да постигат високи резултати, Илина има желание да реализира иновация в образователната система, посредством проект, в който се залага на емоционалната интелигентност.

Илина вярва, че усвоените знания ще бъдат полезни в насока справяне с агресивните и автоагресивните прояви, намаляване на тормоза в училище, подобряване на кариерното ориентиране, намаляване на конфликтите не само в училище, по-добро разбиране и взаимоотношения.

Основните цели на иновацията, която Илина иска да разработи, са да се подобри психичното здраве, да се заложи на повече практически обучения, целящи повишаване уменията за живот.


РЕКЛАМА:

***

 

Илина Стефанова
Илина Стефанова

Какви са отговорностите на един учител, който преподава на ученици от 5-ти до 7-ми клас?

Да си учител е букет от качества, които е задължително да умееш да съчетаеш в полза на децата. Най-голямата отговорност на всеки учител е да е сигурен в себе си, както и че избирайки тази професия, ще има сили да се справи. Силите да бъде отговорен за другите, толерантен, строг и справедлив, обичлив и внимателен, искрен, всеотдаен  и ред други.

Разбира се, преподаването на уроците, опазването на здравето – физическо и психическо на учениците и вписването на всички документи, изготвяне на доклади, попълване на дневници и отчети са неотменна част от основните отговорности на учителя.

Имате ли лични постижения в професията, с които се гордеете и бихте искали да споделите повече?

Защитих 5-та и 4-та професионални квалификации по биология и здравно образование. Щастлива съм от факта, че успях да завърша специалност психология, като квалификация, което понастоящем ми позволява от части да осъществя мечтаната в детството професия. Като свое важно постижение приемам и факта, че съм награждавана 2 години на 24-ти май във връзка с моя принос към образователната система.

Какво Ви мотивира да продължавате да се усъвършенствате?

Светът се променя постоянно, науката напредва, човешките познания се разширяват, всяко поколение е различно. Вярвам, че е редно да оцелява най-приспособимият вид, а аз съм оцеляваща. Човечеството се стреми към съвършенство, но то не бива да остава на технологично ниво, а да се стреми към усъвършенстване и на личността.

Имате ли участия в интересни училищни и/или обществени проекти?

Ежегодно взимам участие в различни обучения, семинари, конференции и кръгли маси.

Тази година стартира проект „Аз съм тук, Аз участвам”, в него са обхванати доста голяма част от учениците и учителите, но по-интересното е, че в неговите рамки всяка група развива идея за мини-проект, който да реализира за финал. Аз съм ръководител на група за емоционална интелигентност и основната ми цел е развитието на биологичната психология на училищно ниво, което смятам, че ще допринесе за по-добро психично здраве и реализация на учениците в живота.

В проект на сдружение „Академика- 245” – „Заедно намираме решения”, беше интересно да се партнира с различни училища, като учениците се обединяваха около развитието на младежките общности и проблемите за тях.

„Твоят час” е проект, който е на национално ниво. Ръководя две групи – „Екология” и „Ученически съвет”. В тях успявам да развивам както гражданско образование, така и екологично.

Група “Екология”  на едно от посещенията си сред природата - Крушунски водопади. Наблюдение на природата и  различни среди на живот.
Група “Екология” на едно от посещенията си сред природата – Крушунски водопади. Наблюдение на природата и различни среди на живот.

Споделете за любопитни извънкласни дейности, с които учениците на ОУ “Св. Климент Охридски” са ангажирани. Разкажете повече за тях.

По проекта „Аз съм тук, аз участвам” има сформирани групи, в които учениците могат да развиват своите интереси. Учениците участват в занимания за приобщаващо образование, конен спорт, спортна активност, безопасен интернет и дигитални умения, емоционална интелигентност, предприемачество, игри на паметта и моделиране, екология, здравословен начин на живот, археология, оперетен състав, фотография и приложни изкуства.

По проекта „Твоят час” учениците са разделени в две направления: дейности по интереси и обучителни затруднения. Сформирани са групи за допълнително изучаване на български език и литература, математика, история. Групите по интереси включват математика, български език и литература, футбол, волейбол, вокални групи, екология, краезнание, мажоретен състав, предприемачество, ученически съвет, интерактивни методи и анлийски език.

Какви са личните постижения на учениците от ОУ “Св. Клиемент Охридски”, гр. Павликени при участие в проекти/състезания и конкурси?

Учениците вземат участие в множество олимпиади и конкурси. За съжаление става все по-трудно да се отдели време за допълнителна подготовка на учениците. Това е и причината учениците по-често да вземат участие в изяви с по-глобални теми. Наскоро наши ученички от 5-ти клас взеха участие в конкурса PARTICLES4U. Галя и Теди победоносно ни представиха сред 77 проекта от 15 страни в две възрастови категории и техният екип е избран за втори и единствен победител от България. Интересното при тази изява е, че темата не е изучавана в училище и е до огромна степен непонятна за тях, но любопитството може да е градивна сила.

Предстои за трета година ученици да вземат участие в Конференция на тема Гражданско образование в град Добрич. За да са посветени на наука и да завоюват победи в областта им, трябва подготовка и наблягане не само на лингвистичната и математическа интелигентност.

Поздравления за успеха и високата оценка на международно ниво! Какво ви мотивира да участвате в международния конкурс PARTICLES4U?

Идеята на конкурса е интересна. Има широко поле за изява и бе насочена и към по-малката възрастова категория. Работата в основно училище е свързана с възрастовото ограничение и често не можем да участваме в конкурси по тази причина. Мотивира ни това, че учениците имаха нагласа и желание. Наградата винаги е чудесен стимул за победа. Наградата в конкурса – посещение от физик, ще ни помогне да обясним “тъмната материя” около това, че темата не се изучава от тази възрастова група. Заслугата за участие е изцяло на учениците, които положиха усилия и старание за да успеят.

Прилагате ли своя лична философия на преподаване и работа? Разкажете повече.

Разбира се. Всеки пречупва през своята призма, аз не съм изключение. Вярвам, че е редно да не забравяме какво е да си дете, да пробваме първо с добро, да показваме емоция, да се опитваме да бъдем разбиращи, добри и отговорни към израстването и възпитанието на децата. Разбира се, не винаги успявам, не винаги се случва най-добрият сценарий. Има дни, в които напускам. Има дни в които не върви, но на вратата на кабинета ми пише: “If you can dream it, you can do it. Everything is possible.”

Откриване на учебната година… С ключа на знанието.
Откриване на учебната година… С ключа на знанието.

По силите ли е на един учител да създаде цял клас успешни млади хора?

Не. Сам учителят не би могъл да се справи с това начинание. За успешното израстване на един млад човек са нужни съвместните (…не искам да наричам усилия, но напоследък е  така) усилия на учители, семейство, общество и самото дете. Формата на съревнование между учениците отдавна не е за това кой е по-умен, по-добър  или дори с по-добър успех, а за това чий телефон е по-скъп, кой е облечен марково, кой къде е бил на почивка и ред други материални неща…

Успешните деца, превърнали се в успешни и значими възрастни, са плод на екипна работа!

Какви помощни инструменти използвате, за да надградите стандартния образователен процес?

Усмихвам се. Прегръщам. Обяснявам. В часовете слушаме музика, използваме визуализация със затворени очи. Учениците преподават уроците, както те ги виждат. Оставяме време за въпроси, отговори, дискусии, споделяне.

Понякога правим йога в час (не обичам заспали ученици). Филмите, презентациите, интерактивните дъски и електрониката, не винаги са най-печелившият метод, но са интересни за учениците.

Много от темите в nauka.bg ни дават повод за дискусии и разговори, освен полезна информация. Актуалният поглед върху науката в България дава ясна представа на учениците, че науката се развива и у нас.

Вярвате ли, че тази професия е за идеалисти и какво от постигнатото до момента в професионален план Ви носи най-голямо удовлетворение?

Определено смятам, че е за идеалисти, за хора които вярват. Тази професия е за хора, които са готови да искат промяната и да се борят за нея. Много често сме разочаровани: от системата, от учениците, от родителите, от колегите, от заплащането, от многото писане. Ако спрем, обаче, да виждаме “светлината” и да вярваме, според мен няма да има смисъл.

Преподаването не е само да разкажеш урок, а да вдъхновиш някого да го научи. Удовлетворението е, когато учениците ми вярват, когато идват при мен с желание и говорят за всичко, което ги вълнува, когато искат да направят нещо повече.

Когато съм възпитала отговорни, добри, позитивни и успяващи хора, тогава се чувствам напълно удовлетворена от положените от мен усилия.

Много и различни по трудност препятствия ни следват в професионалния живот без значение от сферата. Какви са препятствията, с които се борите Вие всеки ден?

Времето. Липсата на време и разпокъсването. Дали си добър учител на хартия или на действия. Вместо да се опростява документалната работа, тя се умножава. Кога да успееш да се справиш с всичко?!? Науката се развива и една от нейните цели е да улеснява живота на хората, но колкото по-достъпна и лесна за работа е технологията, толкова ние търсим начин да я усложним.

Една от най-големите трудности, обаче са родителите. Липсата на семейна среда е причина да наблюдаваме все по-ярките поведенчески проблеми и липсата на мотивация за учене при учениците.

Сблъсъкът на поколения и етикетирането на професията също са част от ежедневните трудности. Не може да искаме иновации в старата рамка.

Участвате ли в допълнителни дейности и инициативи, с които да популяризирате ролята на науката в нашето ежедневие? Споделете повече.

Наскоро проведохме ежегодния си “Панаир на науката” – учениците демонстрираха вулканична дейност чрез макети и химични реакции.

Награденете участници в “Панаир на науката”.
Награденете участници в “Панаир на науката”.

Ежегодно се провежда мултидисциплинарно състезание между класовете, в което учениците се борят с въпроси от всички учебни дисциплини.

„Скок към здравето“ е състезание в сферата на екологията и здравословния начин на живот. В него се демонстрира сила и бързина на тялото и мозъка.

Всеки понеделник гледаме научно-популярен филм. Опитите и споделянето за успеха на дадени учени или технологии винаги буди интереса в децата.

С какво смятате, че щяхте да се занимавате, ако бяхте поели в друга професионална посока? А може би сбъднахте детската си мечта?

Философията и психологията като науки бяха моя детска мечта, но съм благодарна, че първо се „сблъсках” с биологията, защото сега биологичната психология е „моята” наука. Надявам се, че вървя по пътя, който ще ми позволи да сбъдна своята детска мечта.

Какви други интереси имате и как обикновено преминава свободното Ви време?

Най-големият ми интерес и стремеж е щастието. Какво представлява щастието? Какво не ни достига да сме щастливи? А един от аспектите на моето лично щастие, освен прекараното време с любимия ми човек, е четенето. Фентъзито и фантастиката пречупват нашия свят така, че всичко да е възможно, да е по-лесно да се усети магията. Кафе и книга… най ми отива!:)

Какво бихте дали като съвет на всички ученици, което да им служи като мотивация да се занимават по-сериозно с наука?

Да мислиш, заради самото мислене не е буржоазно нахалство, както е смятал бащата на Айнщайн, а е начин на живот. Мисленето, създаването, мечтите и вярата са наука. Възможностите на човешкия мозък са необятни, а заедно с него и нашите чисто човешки възможности.

Твърдението, че всичко е наука, би било излишно, но е вярно. Науката дава познание, а познанието е сила и свобода. Силата и свободата да избираш, сам да си бъдеш господар.

 

Интервюто взе: Теодора Николова