Градинарството може да развие по-добро психично здраве

Доста дългогодишни градинари ще ви кажат, че градината е тяхното щастливо място. Ново проучване предполага, че много хора може би наистина жънат предимства за своето психично здраве от работата с растения дори никога да не са се занимавали с градинарство преди.

В проучване публикувано във вестник Plus към Университета във Флорида учени открили, че градинарските дейности намаляват стреса, притеснението и депресията  при здравите жени, които посещавали два пъти седмично градинарски курсове. Никой от обучаващите се  участници не се е занимавал с градинарство преди това.

„Минали проучвания показали, че градинарството може да помогне при подобряване на психичното здраве на хора, които имат съществуващи здравословни проблеми  и трудности. Нашето проучване показва, че и здрави хора също могат да преживеят  тласък в психичното си състояние чрез градинарство“ казва Чарлс Гай , главен изследовател в проучването и почетен професор в отдела UF/IFAS за екологично градинарство.

Проучването било съвместно проведено от  интердисциплинарен екип от учени заедно с отдела за екологично градинарство, Медицинската колегия на университета във Флорида, Центъра за изкуства и медицина и  ботаническите градини Уилмот , където се провеждали всички научни проучвателни сесии.

Тридесет и две жени между 26 и 49 завършили проучването. Всички били в добро здраве, което за експеримента значело показване на фактори като хронични здравни състояния, употребяване на тютюневи изделия, злоупотреба с наркотици и предписване на медикаменти за лекуване на тревожност и депресия. Половината от участниците били назначени да се занимават с градинарство, докато другата половина се занимавала с изкуство.  Двете групи се срещали два пъти седмично общо осем пъти. Артистичната група служела като пример за сравнение на градинарската.

„И двете – градинарство и артистични дейности съдържат в себе си учене, плануване, креативност и физическо движение. Използват се и терапевтично медицински условия. Това ги прави по-сравними научно казано от градинарството и боулинга или градинарството и четенето.“ – обяснява Гай.

В градинските курсове участниците се научили как да  сравняват и засяват семена,  пресаждат различни типове растения и да прибират реколтата и ядат ядивни растения.  Тези в арт класовете научили техники като производство на хартия, принтиране, рисуване и колаж.

Участниците минали много задачи отнасящи се до тревожността, депресията, стреса и настроението.  Проучващите открили, че градинарските и артистичните групи преживели подобни подобрения в психичното здраве с течение на времето като градинарите докладвали леко по-малко тревожност от създателите на изкуство.

Като се има предвид относително малкия брой на участници и продължителността на проучването, учените били способни да дадат доказателство за това как медицинските клиницисти биха наричали дозата ефекти от градинарството- това е колко много човек трябва да се занимава с градинарство, за да види подобрения в психическото си състояние.

„По-голямата скала от проучвания може би ще покаже повече за това как градинарството влияе на менталното състояние. Ние вярваме, че това проучване дава обещание за добро ментално състояние, растения в грижата за здравето и публичното здраве. Би било чудесно да видим други изследователи да използват нашата работа като основа за подобен тип проучвания.

Идеята за използване градинарството да промотира по-добри здраве и състояние- наречено терапевтично хортикултура – съществува от 19 век.

Но защо това да бъдем около растения ни кара да се чувстваме добре? Отговорът може би може да бъде открит във важната роля на растенията в човешката еволюция и развитието на цивилизацията- обяснява авторът на изследването.  Като видове ние  най-вероятно сме вродено привлечени към растенията, защото зависим от тях за храна, подслон и други неща за нашето оцеляване.

Каквито и може би да бъдат по-дълбоките причини много от участниците в проучването напускат експеримента с  новооткрита страст- забелязали проучващите.

„В края на експеримента много от участниците казвали не само колко са се наслаждавали на сесиите но и как са планирали за в бъдеще да продължат да се занимават с градинарство'“ казва Гай.

Превод: Натали Кирилова