Голям облак газ е намерен в събраните данни от Уран в „Вояджър“ 2

Снимката показва магнитно поле на Уран. Жълтата стрелка сочи към слънцето, а тъмносинята стрелка представлява оста на планетата.
Снимка: livescience.com; НАСА

Скрит във вътрешността на данните, които са донесени от емблематичният космически кораб „Вояджър 2“ на НАСА преди повече от 30 години, се намират следи от масивен балон, който може да „откраднал“ част от газовата атмосфера на планетата Уран.

Това намериха учените, които анализираха базата данни на „Вояджър 2“. Измерванията на магнитното поле на Уран на база събраните материали от експедицията е   правено и преди, но не много детайлно. При новото изследване учените разглеждаха тези измервания на всеки две секунди. Този детайл показва това, което преди това е било пропуснато: рязък зигзаг в показанията на магнитното поле, продължил само една минута от 45-часовото пътуване на космическия кораб покрай Уран.

Малкото треперене в данните на „Вояджър 2“ представлява нещо много важно. По-конкретно, учените, стоящи зад новите изследвания, смятат че зигзагът е плазмоид-вид структура, която не се е разбирала особено добре по времето на летенето на кораба през януари 1986 година.

Но сега плазмоидите са спечелили уважението на учените. Плазмоидът е масивен балон от плазма, който представлява смикс от заредени частици. Той може да се откъсне от магнетичното поле.

Учените са изучавали тези структури на Земята и на близките планети, но никога на Уран или съседния му Нептун, тъй като „Вояджър 2“  е единственият космически кораб, който досега ги е достигнал тези планети.

Интересът към тях е свързан с това, че плазмоидите могат да  изтеглят заредени частици от атмосферата на планетата и да ги изхвърлят в космоса. И ако промените атмосферата на планетата, вие промените самата планета. А ситуацията на Уран е особено сложна, тъй като оста ѝ на въртене е на 98 градуса спрямо равнината на слънчевата система.

Снимка на Уран направена от „Вояджър 2“  на 14.01.1986 година снимка: livescience.com/

Тъй като „Вояджър 2“ е прелетял през този плазмоид, учените биха могли да използват архивираните данни за измерване на структурата, която според тях е около 250 000 мили (400 000 километра) напречно според изявление на НАСА.

В идеалния случай учените биха събрали повече наблюдения върху магнитното поле на Уран, достатъчно, за да разберат по-добре как този феномен е оформил планетата във времето. Но това ще изисква друг космически кораб да посети този странен свят.

Изследването е описано в документ, публикуван през август в списанието „Geophysical Review Letters“. НАСА обяви откриването в сряда (25 март, 2020 година).

Превод: Биляна Митова