Големите космически мисии през изминалата и новата година

Текст: Радослав Тодоров

Въпреки, че се сблъска с безброй проблеми и трудности през изминалата година, амбициозната програма Артемис І в крайна сметка успя да изстреля супер тежкотоварната ракета носител Спейс Лънч Систем, с космическият апарат Орион, който обиколи Луната и се завърна благополучно на 11 декември. Това стана първото изстрелване на космически кораб, който е сертифициран за пилотирани полети в далечния космос, след половинвековно прекъсване. Именно с този, вече успешно изпитан кораб, предстои човечеството да опита отново да се завърне на Луната в идните няколко години.

Наред с това знаменито начинание в нашето съвремие се случват и един куп други велики събития в света на космонавтиката.

Астрономията през 2022 г.

Живеем във време, в което, създаден от човека, роботизиран хеликоптер вече извършва полети в атмосферата на друга планета. Това е апаратът на НАСА – Ingenuity, който е част от мисията Mars 2020 и пристигна на Марс, прикрепен към долната страна на марсохода Пърсивиърънс. Той кацна на Червената планета на 18 февруари 2021 г. в кратера Йезеро – район в който изглежда, че някога е имало езеро и делта на река, вливаща се в него. Впоследствие Ingenuity успешно осъществи първият в историята задвижван контролиран извънземен полет, в друг свят, на летателен апарат по-тежък от въздуха. Въпреки, че беше предвиден само за около 30 дни оперативна работа, вече над 600 дни апаратът все още е в отлично състояние, възможност да лети и прави снимки на труднодостъпни за марсоходите местности.

Нашите дни също така са време, в което вече е в експлоатация и първият товарен космически кораб за многократна употреба – Карго Драгън 2, който извършва редовни полети до Международната космическа станция и обратно, носейки тонове товари, храна, провизии и пособия за експерименти. Той може автономно да се прикачва към станцията, вместо да бъде прихващан, като предната модификация, а при това е създаден и управляван от частна компания (SpaceX).

В момента Карго Драгън е единственият космически кораб в света, който е в състояние да превозва голямо количество полезен товар от орбита към Земята. Всички останали товарни кораби, освен него, после изгарят в атмосферата. След последната си мисия той върна почти 2 000 килограма провизии.

Скачване на Карго Драгън с МКС.

Това което най-много впечатли обществеността през последната година, обаче бяха невероятните гледки и факти за дълбоката Вселена, които ни разкри уникалният нов телескоп Джеймс Уеб. Той се явява най-мощният телескоп, изстрелван някога в космоса, неговата значително подобрена инфрачервена резолюция и чувствителност му позволят да вижда обекти, които са твърде древни, далечни или бледи за ветерана “Хъбъл”.

Учените очакват това да даде възможност за широк спектър от изследвания, като наблюдение на първите звезди и образуването на първите галактики непосредствено след Големия взрив, както и подробна атмосферна характеристика на потенциално обитаеми екзопланети.

Но може би най-успешният и ползотворен експеримент беше провеждането на космическата експедиция DART. Мисията беше изстреляна от НАСА, с ракетата Фалкън 9 още през ноември 2021, към двойната астероидна система Дидим-Диморф, като на 24 септември 2022 г. умишлено разби малка сонда върху повърхността на Диморф. Ударът успешно отклони от траекторията му този астероид, съкращавайки с около 32 минути орбиталния му период на обикаляне около Дидим.

Така за първи път в историята успяхме да отклоним астероид от неговата траектория и да намалим вечно съществуващия страх от катастрофални сблъсъци на опасни космически тела с планетата ни. Сега вече науката даде в нашите ръце ефективно оръжие, което при нужда може да спаси човечеството от космически катаклизъм.

Подробни детайли по всички тези интересни теми от областта на космонавтиката през последната година, както и информация за всичко, което предстои да се случи през космическата 2023 г., можете да прочетете в електронната книга на Българска Наука – “Астрономията през 2022”.

Астрономията през 2022 г.

• Артемис І – първата стъпка към завръщането на Луната (Част І – Подготовката) – 7 стр.
  • Товарните полети на Карго Драгън до МКС и обратно – 13 стр.
  • Телескопът Джеймс Уеб – Взор към най-далечните и най-ранните звезди във Вселената – 19 стр.
  • “Стълбовете на сътворението” засияват още по-ярко благодарение на Джеймс Уеб – 31 стр.
  • Космическият боклук и действията ни за справяне с него – 37 стр.
  • ЕКА избира Harmony като десета мисия Earth Explorer – 45 стр.
  • Ingenuity – полет в друг свят – 51 стр.
  • Артемис І – първата стъпка към завръщането на Луната (Част ІІ – Препъването) – 57 стр.
  • ЕКА планира първите европейски ракети за многократна употреба – 65 стр.
  • Мисия Дарт – подготовка за предотвратяване на астероидни удари – 73 стр.
  • Международната космическа станция – факти и рекорди – 79 стр.
  • Българска космическа компания инвестира милиони в лаборатория за наносателити
  • в София – 89 стр.
  • Артемис І – първата стъпка към завръщането на Луната (Част ІІІ – Триумфът) – 95 стр.
  • Новите космически простори, които разкрива телескопът Джеймс Уеб – 105 стр.
  • Какво предстои в космическите изследвания през 2023 г. – 117 стр.

Вземете книжката от тук – https://kupinauka.com/product/astronomia2022