Генно инженерство трансформира тютюн в лекарство против малария

Тютюнът – растението, отговорно за смъртта на толкова много хора, може скоро да се превърне в главното оръжие срещу една от най-смъртоносните болести в света. Учени са използвали генно инженерство, за да накарат тютюна да произвежда химическия предшественик на артемизинин – най-доброто лекарство срещу малария на пазара. Артемизининът се произвежда в много малки количества от растението едногодишен пелин (Artemisia annua). Но преди няколко години, изследователите трансплантирали гените, отговорни за синтеза на веществото, в дрожди, което им позволява след това да го извлекат от средата, в която са отглеждани тези модифицирани микроорганизми. Но все още ферментационният процес е относително скъп. Затова учените решили да трансплантират гените, необходими за синтеза на артемизинова киселина в тютюна. Екипът изчислява, че добивът на артемизинова киселина от 200 дка насаждения би осигурил достатъчно артемизин, за да покрие нуждите на целия свят. Авторите смятат, че тютюнът може да послужи за производството и на други сложни лекарствени вещества.

Източник: www.sciencemag.org