Геймърите учат по-лесно

Снимка: AlexVan/ Pixabay
Снимка: AlexVan/ Pixabay

Невропсихолозите от Рурския университет, гр. Бохум, са съпоставили геймъри срещу „обикновени“ хора в познавателно състезание. По време на теста, геймърите се справили значително по-добре и показали увеличена мозъчна активност в области от мозъка, отговорни за ученето. Проф. д-р Борис Зюхан, Сабрина Шенк и Робърт Лех отчитат своите открития в списание Behavioural Brain Research.

Изпитанието с прогнозиране на времето

Екипът проучва 17 доброволци, които, според техни твърдения, играят екшън игри на компютър или конзола повече от 15 часа седмично. Контролната група се състои от 17 доброволци, които не играят редовно видео игри. На двата отбора е поставено така нареченото изпитание за прогнозиране на времето – доказал се във времето тест за проверка на изучаването на вероятностите. Изследователския екип записвал мозъчната активност на участниците чрез магнитен резонанс.

Показана е последователност от три карти с различни символи. Участниците трябва да установят дали комбинацията от карти предвижда слънчево или дъждовно време, а след това получават информация дали изборът им от варианти е верен. На база обратната връзка, доброволците постепенно научили коя комбинация от карти на коя прогноза отговаря. Следващата стъпка от изследването е съчетанията от карти да се обвържат с по-висока или ниска вероятност за слънчево или дъждовно време. След приключване на теста, изследваните участници попълнили кратък въпросник, от който става ясно какво е нивото на придобито знание относно възможните комбинации.

Геймърите се представят по-добре при висока неопределеност


РЕКЛАМА:

***

Доброволците се справили забележително по-добре в комбинирането на поредицата от карти, сравнено с контролната група. Геймърите са налагат с по-добри резултати и при съчетанията с висока степен на неопределеност – например комбинации, предвиждащи 60% дъждовност и 40% слънчево време.

Анализът на въпросника разкрива, че геймърите са придобили повече знание относно смисъла на комбинирането на карти, сравнено с контролната група. „Проучването ни показва, че хората, които играят видео игри са по-добри в анализирането на непозната ситуация, в генерирането на ново знание и категоризирането на факти – особено при казуси с висока неопределеност“, казва Сабрина Шенк, един от авторите.

Този тип обучение е свързано с повишена активност в хипокампуса, областта в мозъка, която има ключова роля за учението и паметта. „Мислим, че играенето на видео игри тренира определи мозъчни области, като хипокампуса“, казва Шенк. „Това е важен факт не само за младите хора, но също и за по-възрастните, т.к. изменението в хипокампуса може да доведе до ограничена паметливост. Може би в бъдеще ще можем да лекуваме подобни проблеми именно чрез видео игрите.“

Превод: Христина Ангелова

Източник: Science Daily


Европейска нощ на учените 2022 г.: