Галактики-джуджета поставят под съмнение правилността на теорията за тъмната материя

_55420867_55407369.jpg

Предположенията на учените, че мистериозната тъмна материя съставлява по-голямата част от масата във Вселената, може да се наложи да бъдат преразгледани. Проучването на галактики-джуджета показва, че те НЕ биха могли да са такива, каквито ги познаваме, ако тъмната материя съществуваше под формата, предвиждана в най-разпространения модел.

Според общоприетата теория, около 4% от Вселената се състои от обикновена материя, а около 21% – от тъмна материя. Останалото представлява тъмна енергия, за която се знае още по-малко, но която би трябвало да отговаря за непрекъснатото разширяване на Вселената.

Различни експерименти като Големия адронен колайдер в Швейцария, космическия телескоп „Ферми“ и проучванията в дълбоките мини в Йоркшир имат за цел да засекат доказателства за наличието на частиците на тъмната материя, но досега никой от тях не е успял.

Галактика джужде до млечния път

Проф. Карлос Френк от Университета в Дърам, работил заедно с изследователската компания Virgo Consortium, смята, че разполага с данни, които могат да преобърнат разбирането ни за образуването и състава на Вселената. Учените са изследвали ореола от галактики-джуджета, обгръщащи Млечния път. За тях се смята, че са изградени основно от тъмна материя и че в тях има много малко звезди. Тези малко на брой звезди не са могли да бъдат забелязани заради слабата си светимост.

От Virgo Consortium са разработили компютърни симулации на формирането на галактиките-джуджета. Резултатите изобщо не съвпадали с наблюденията, получени за тях – те показали, че би трябвало да има повече на брой и по-малки галактики, в сравнение с тези, които са били наблюдавани.

Според проф. Френк е възможно в началото галактиките-джуджета да са били такива, каквито показват симулациите, но мощни свръхнови например да са променили структурата им. Възможно е обаче и тъмната материя изобщо да не съществува и изводите, направени на базата на стандартния модел, да са неверни, допускат учените.

Бъдещите научни изследвания ще внесат повече светлина по темата.