Фотографи откриват странно сияние и го наричат Стив

Стив. Credit: ESA

Група любители на Северното сияние са открили нов вид светлина в нощното небе и са я нарекли Стив.

Eric Donovan от Университета на Калгари, Канада, забелязал характеристиката на снимки, споделени във Фейсбук група.

Той не я разпознал като каталогизиран феномен и въпреки че групата го наричала протонна дъга, той знаел, че протонните сияния са невидими.

Тестове показали, че е горещ поток от бързо движещ се газ в по-високите части на атмосферата.

Европейската космическа агенция (ESA) изпратила инструменти за магнитно поле, за да направи измервания на височина от 300 км над Земята и открили, че температурата е 3 000°C, като потокът бил по-горещ отвътре, отколкото отвън.

Вътрешността на ивицата, широка 25 км, се движела с 6 км/с, 600 пъти по-бързо от въздуха от двете ѝ страни.

Сравнително малко се знае за голямата лилава светлина засега, но изглежда не е аврора, тъй като не произлиза от взаимодействието на слънчеви частици с магнитното поле на Земята.

Има съобщения, че групата го нарекла Стив, вдъхновени от детския филм от 2006 г. „През плета“ (Over the Hedge), където героите дават име на създание, което не са виждали никога преди.

Roger Haagmans от ESA казва: „Удивително е как един красив естествен феномен, видян от наблюдателни граждани, може да предизвика интереса на учените“.

„Оказва се всъщност, че Стив е доста често срещан, но не сме го забелязвали преди. Случи се благодарение на обсерваториите, разположени на земята, сателитите, днешното рязко увеличение на достъпа до данни и армия от граждански учени, които обединяват сили, за да го документират.“

Източник: BBC