Физиката има внушителен брой поддисциплини. Това кратко видео ги разглежда

Видео версия на нашия подкаст

Интересно ти е да изглеждаш нашата видео версия на Наука.БГ подкаст? Можеш да го направиш чрез видео плейъра по-долу.

Историята на гигантското научно поле на физиката, събрана в 8 минути.

Credit: Dominic Walliman / YouTube

Физиката може да бъде определена просто като наука за материята и енергията. Но тази кратка дефиниция обхваща огромен диапазон от теми.

Една част е класическата физика, която сте изучавали в гимназията: тя обяснява колко сила е необходима, за да се плъзне една кутия по пода, как топлината се обменя между два предмета или как светлината се пречупва през призма. Друга част са модерните клонове на физиката, като например физиката на елементарните частици, която се стреми да разбере основните градивни елементи на вселената. Освен това физиците са винаги нащрек за нови клонове на науката, които все още предстои да бъдат открити (те се нуждаят от нещо, което да обясни мистерии като тъмната енергия).

Всички тези теми попадат под шапката на „физиката“ и има доста материал за помнене. Така че ето малко помощ. В това видео физикът Dominic Walliman обяснява как всички поддисциплини на физиката са свързани в една анимирана „карта“ на науката.

Във видеото Walliman обяснява една основна истина за физика: когато учените разрешават загадки, като законите за движението или електромагнетизма, техните открития водят към нови мистерии за решаване. Загадките, чийто отговор е намерен от класическата физика, са довели до теориите за относителността и квантовата механика. И така нататък.

Както анимираната карта на Walliman показва, все още има гигантска „пропаст на невежеството“, която учените се опитват да запълнят. Въпреки че учените вече знаят много в области като оптиката, термодинамиката, механиката на флуидите и електромагнетизма, техните изпитани теории все още не могат да обяснят неща като тъмната материя и тъмната енергия.

Вълнуващото в „картата“ на физиката е, че, макар и да е пълна с толкова много поддисциплини, вероятно има още много, които тепърва ще бъдат открити.

Превод: Цветелина Христова

Източник: Vox.com

Физика

Откъде електроните получават енергия, за да се въртят около атомното ядро?

Някога се смятало, че електроните обикалят около ядрото така, както планетите обикалят слънцето. Тази представа била променена от съвременната квантова механика.   Най-добрият начин да

Психеделиците могат да са бъдещето в лечението на депресия

Псилоцибинът, ключова съставка в „магическите гъби“, може да помогне за контролиране на симптомите на депресия, твърдят експерти.    Половината от тези, които използват лекарства, отпускани

Пластмасовият боклук в морето – спасителен сал за патогени

Проучванията показват, че човешки патогени се прикрепват към микропластмасите в морската вода. Дали пластмасите носят популации от патогени, достатъчно плътни, за да бъдат действително опасни, и дали ги пренасят

„Бластоиди“, разработени от стволови клетки, предлагат нов метод за изследване на плодовитостта

Новосъздадените „бластоиди“ могат да дадат на учените по-бърз и по-прост начин за изследване на ембрионалното развитие, в сравнение с оплодените човешки яйцеклетки. Изработени от човешки стволови клетки, тези бластоиди

Подобни модели на мозъчно активиране и езикова селективност, са открити при хора, говорещи 45 различни езика

В продължение на няколко десетилетия невролозите са създали добре дефинирана карта на мозъчната „езикова мрежа“ или зоните на мозъка, които са специализирани за обработка на езика.  Намираща се главно

[ПОДКАСТ] Имало ли е фашизъм в България?

Направи абонамент за БГ Наука – https://kupinauka.com/page/abonament Стани автор: https://nauka.bg/publikuvaj-v-sp-blgarska-nauka/ КупиНаука – онлайн магазин за научни тениски и научни колиета: http://kupinauka.com/ РЕКЛАМА: ***   Как да слушате подкаста на