F-2

 

Този японски самолет е първата много целева машина от висок клас, която се произвежда в страната на изгряващото слънце. Нейното проектиране започва през 80-те години на миналия век, но поради сложността на конструкцията и многото иновации се забавя сериозно.

 



Основното назначение на много целевия изтребител F-2 се явява непосредствена авиационна поддръжка на сухопътните войски, участие във въздушни операции от клас ”въздух-кораб” със създадените от фирмата Мицубиши противокорабни ракети тип „80” (стартово тегло 610 кг, тегло на фугасната бойна част 200 кг, далечина на стрелбата 45 км), а също прехват на въздушни цели при използване на самолета като изтребител прехващач въоръжен с ракети въздух-въздух.
В качеството на прототип при създаването на самолета бил използван американският изтребител F-16С. Неговата конструкция била доработена във връзка с потребностите на японските сили за самоотбрана и възможностите на японската авио строителна промишленост.Прототипа есъздаден от фирмата Mitsubishi Heavy Industries по програмата FS-X (Fighter Support Experimental) и е извършил първият си полет на 7 октомври 1995 година.
Силовата установка се състои от турбореактивния дву контурен двигател F110-GE-129 на американската фирма General Electric. На форсажен режим този двигател развива тяга 13200 кг. Бордовото радио електронно оборудване на самолета е разработено основно от японски фирми. Неговата основа представлява РЛС с активна фазирана антенна решетка, цифрова ЕИМ управляваща полета на самолета (по нейна команда в едно или друго съчетание се отклонява руля за управление, хоризонталния стабилизатор,предкрилките, елероните и задкрилки, което освен обичайният полет позволява на самолета да извършва и нестандартни маневри), комплекс на система за радиоелектронна борба, система за откриване на въздушни целии проследяването им.
Самолетът е постъпил на въоръжение през 1999 г. и до сега са произведени 130 машини намиращи се на въоръжение в три ескадри.



РЕКЛАМА:

***


Таблица

 


 


Модификация

F-2

Размах на крилата, м

11,13

Дължина на самолета, м

15,52

Височина на самолета, м

4,96

Площ на крила, м2

  34,84

Маса, кг

 


Празен самолет

9527

Нормална излетна

 


Максимална излетна

22100

Гориво, л.

 


Във вътрешните резервоари

3842

ПГР

5680 (3 х 1135 или 3 х 2270)

Тип на двигателя

1 ТРДФ General Electric F110-GE-129

Тяга, кН

 


Максимална скорост, км/ч

1 х 131.7

На височина

М=2

При земята

М=1

Бойна скорост

555

Боен радиус на действие, км

830

Максимална скороподемност, м/мин

10670

Макс. Експлоатационно претоварване

9

Екипаж, човек

1

Въоръжение:

 едно 20-мм оръдие M61A1 Vulcan (250 снаряда)

 Бойно натоварване – 8050 кг на 11 възела за подкачане

 2 – 6 УР въздух-въздух AIM-7F/M Sparrow,

 2 – 4 УР AIM-9 Sidewinder или AAM-3,

 2 – 4 ПКРx ASM-1 или ASM-2 или Type 80 ,

 12 бомби Mk.82, 12 бомби с ИЧ насочване GCS-1,

 2х 450-кг или 1х 900 кг бомби

 


Европейска нощ на учените 2022 г.: