Европейският геном е бил изменен от туберкулозата

Изглежда туберкулозата е довела до промени в човешкия геном още преди хилядолетия.

Древната ДНК разкрива, че хората от европейски произход са загубили генния вариант, свързан с податливостта към туберкулоза през последните няколко хилядолетия.

Туберкулозата, причинена от бактерията Mycobacterium tuberculosis, е едно от най-смъртоносните заболявания в света.
Хората, чиято ДНК съдържа две копия на генетичен вариант, наречен P1104A, са по-склонни да развият симптоми на туберкулоза след заразяване.

За да проследи честотата на P1104A с течение на времето, Гаспар Кернер от Института Пастьор във Франция и неговият екип анализираха съвременната човешка ДНК и я сравниха с древна ДНК от европейци, живели през последните 10 000 години.
Резултатите показват, че вариантът е присъствал в малък брой хора преди около 8500 години в Западна Евразия.

Екипът прогнозира, че вероятно ще се върне още по-назад, може би до преди около 30 000 години, още преди туберкулозата да се е била появила в Европа.
„Може да се е появила случайно“, казва Кернър. След това се е разпространила в Централна Европа преди ок. 5000 години и достигнала най-голямата си честота преди 3000 години.
Честотата на варианта драстично намалява преди 2000 години, по времето, когато съвременните туберкулозни бактерии стават често срещани (The American Journal of Human Genetics, doi.org/fx8x).
Това може да се дължи на факта, че този геномен вариант е бил под силна негативна селекция под влиянието на туберкулозата, допуска Кернер, тъй като нарастващата миграция увеличава шанса хората да наследят две копия на варианта.

Източник: New Scientist Magazine