Естествено почистване: бактерии, пречистващи езера от замърсявания с пластмаса

Проучване на 29 езера в Европа установи, че някои естествено намиращи се бактерии в езерата, растат по-бързо върху остатъци от найлонови торбички отколкото върху органична материя като листа и клонки.
Тези бактерии набавят храна за растежа си като разграждат въглеродните съединения в найлона.

Според някои учени, обогатяването на водите с такива специфични бактерии би могло да бъде естествен начин за пречистване на замърсяването с пластмаса от околната среда.
Наличието на пластмасово замърсяване оказва изключителен ефект: при увеличаване на въглеродното съдържание във водата само с 4%, скоростта на бактериалния растеж се удвоява.

Резултатите предполагат, че замърсяването с пластмаса подготвя бактериите за бърз растеж – освен, че бактериите могат да разграждат пластмасата, те са също така по-добри и в разграждането на други органични съединения в езерото.

Открито е, че езерните бактерии предпочитат въглерода, получен от пластмаса, пред този, получен от органичните източници. Смята се, че това е така, защото въглеродните съединения на пластмасата са по-лесни за разграждане и използване като храна от бактериите.

Въпреки това, учените предупреждават, че това не оправдава настоящото замърсяване с пластмаса. Някои съединения в пластмасата, може да окажат токсичен ефект върху околната среда, особено когато са във висока концентрация.
Тези открития са публикувани в списание Nature Communications.

“Изглежда като, че замърсяването с пластмаса подбужда апетита на бактериите. Те използват първо пластмасата като храна, защото е по-лесна за разграждане, а след това използват органичните съединения от езерото” – казва д-р Андрю Таненцап от катедрата за растителни науки на Кеймбриджкия университет, автор на статията.

Той добави, че замърсяването стимулира цялата хранителна мрежа, защото повече бактерии означава повече храна за патиците и рибите.
В зависимост от видовото разнообразие на бактериите във езерните води, ефектът варира – езера с повече видове бактерии са по-добри в разграждането на пластмасата.
Миналогодишно проучване на авторите установи, че европейските езера са потенциални горещи точки на замърсявания с микропластмаса.

При разпадането си, пластмасата освобождава в средата прости въглеродни съединения. Учените откриха, че те са химически различни от въглеродните съединения, освобождавани от органичната материя като листата или клонките.
Въглеродните съединения на пластмасата се получават от добавки, уникални за пластмасовите продукти, включително лепила и омекотители.

Освен това, новото проучване откри още, че бактериите пречистват повече пластмаса в езера с по-малко органични въглеродни съединения. Това се дължи липсата на по-малкото наличие на алтернативни източници на храна.
Резултатите от проучването ще помогнат приоритизирането на езера, където контролът на замърсяването е най-спешен. Ако езерото е много замърсено, но е с бедно бактериално разнообразие и има много органични въглеродни източници, тогава екосистемата му ще бъде най-уязвима към бъдещи щети.

”За жалост, пластмасите ще замърсяват околната среда още десетки години. Добрата страна, е че нашето проучване подпомага откриването на микроби, които биха могли да бъдат използвани за разграждане на пластмасовото замърсяване и по-добро управление на замърсяването на околната среда” – казва проф. Дейвид Алдридж от катедрата по зоология на Кеймбриджкия университет, част от изследователския екип.

При изследването са взети проби от 29 езера от Скандинавия между август и септември 2019 година. За да се оценят различни условия, езерата варират по надморска височина, дълбочина, площ, средна повърхностна температура и разнообразието на разтворените въглеродни съединения.

Учените са нарязали найлонови торбички от четири големи търговски вериги в Обединеното кралство и са ги разклатили във вода, докато се отделят въглеродните им съединения.
От всяко езеро са напълнени бутилки с езерна вода. Малко количеството “пластмасова вода” е прибавено към половината бутилки, за да се имитира замърсяването, а към другата половина е прибавена дестилирана вода. Бутилките са оставени на тъмно за 72 часа, след което е измерена бактериалната активност във всяка от тях.
Бактериалният растеж е определен чрез увеличението на биомасата и ефективността на бактериалния растеж – чрез определяне отделения въглероден диоксид по време на растеж.
Във водите с въглеродни източници от пластмаса, бактериалната биомаса е удвоена много ефективно. За 72 часа са усвоени от 50% от въглерода.

”Изследването ни показва, че когато найлоновите торбички попаднат в езера и реки, оказват драматично и неочаквано влияние върху екосистемите. Надяваме се, че резултатите ни ще окуражат хората да бъдат още по-внимателни при изхвърлянето на пластмасови отпадъци” – казва Елинор Шеридан от катедрата по растителни науки към Кеймбриджкия университет, първи автор на статията, която се е работила по проекта като част от бакалавърски проект в последна година.

Превод: Ферит Фейзула