Емили-Слава Петрова, 9 клас – „С какво ви изненадва физиката?“

Емили-Слава Емилова Петрова, 16 години, 9 клас
НХГ’’ Св.Св. Кирил и Методий” /Бивша Солунска/

Физиката е естествена наука, изучаваща общите и фундаментални закономерности, определящи структурата и еволюцията на материалния свят.

Едно определение, една наука, а толкова много загадки. Всеки човек от малък се чуди как се получава дъгата, какво има сред хилядите звезди в нощното небе, защо не летим като птиците, как бърза реката, защо се влива в морето, как действа колата, как работи всичко в света? Задаваме хиляди въпроси защо. Понякога дори възрастните трудно могат да ни отговорят. Когато пораснем, научаваме, че има една почти магична наука, която може да обясни всичко. Тя е като вълшебство, за нея няма тайни, както на Земята, така и в цялата Вселена. Тя е създадена, за да разгадава тайните. С нейна помощ научаваш за толкова на вид прости неща, на  които досега не си получавал отговор. Това е физиката. Всяко нещо, от най-мъничките електрони и протони до  червените гиганти в космоса може да се обясни с физиката. Тя е така всеобхватна, толкова важна за прогреса на човечеството, че без нейните открития светът не би бил същият.

Ние мислим, че физиката е просто наука и ако знаем теоремите, термините, правилата, формулите ще можем да обясним всичко. Така ли е наистина? Понятието физика идва още от древна Гърция и е използвано за първи път от Аристотел. По това време физика и философия са се смятали за синоними. Физиката е различна от философията в много отношения. Във физиката ти трябват доказателства, математически изчисления, опити и наблюдения, докато философията се занимава с вярвания и чувства[i]. В съвременния свят това са две напълно различни науки.

Във физиката ме впечатлява това, че тя едновременно е магия и наука, която отрича магията, поле на въображението, но и място, на което е нужно да си стъпил здраво на земята. Всеки физик на първо място е мечтател, още от Леонардо да Винчи, Нютон, Тесла, Айнщайн. Всеки един от тях  е направил своите открития след задълбочен анализ в лабораторията с помощта на логиката, математиката, множество опити, но всичко е започнало в неговото въображение, от погледа към неизвестното и от въпроса ‘’Защо?’’.

Всички велики учени са били едни малки любопитковци, които не са спирали да мечтаят, да полетят с птиците. Няма как без познанието на тези преди теб да станеш велик откривател, но ако не си мечтател, никога няма да имаш нужда да отриваш, каквото и да било. Физиката ти дава възможност да летиш, да опознаваш тайните на света, да правиш живота на всички по-добър с нови открития.

Физиката е довела до техническия прогрес, с нейна помощ започваме да разгадаваме космоса и може би някога дори ще се запознаем с извънземни цивилизации. Физиката ни отвежда в прекрасния, пъстроцветен свят на дъгата и ни показва как изглежда отвътре. Всяка една теория се  е родила от  въображението  и мечтите на хората, и благодарение на  познанието във физиката, и след много труд, тя е обяснила необясними неща. Физиката е като една неземна магьосница – махва с пръчица и става вълшебство.

Като дете винаги гледах към звездите, към дъгата и се чудех как се получават, а после разбрах, че тези толкова магични неща са най- обикновени газови гиганти или пречупване на светлината. Ала  тези толкова прости обяснения, които са плод на труда на много учени, не само не ме накараха да намразя физиката, а напротив, те ме научиха да я обичам. Всяко нещо се обяснява с физиката, дори най-магичното явление. Облаците, дъжда, деня и нощта, прилива и отлива, смяната на сезоните, защо ходим на краката си, а не на главата, звездите, черните дупки и още милиони и милиони неща, за които се сещате. Започнеш ли да опознаваш физиката, ставаш все по-богат и по-богат.

Аз обичам физиката, за мен тя е най- важната наука, но може би там някъде има човек, който изобщо не се интересува от физика. Ала възможен ли е свят без физика? Какво ще кажете за гравитацията? А за бобините на Тесла? Ами лазерът?  На мен ми се струва, че всичко е физика, и е толкова чудно да можеш да разгадаваш нещата. Айнщайн е казал: „Логиката ще те отведе от точка А до точка B. Въображението ще те отведе навсякъде.“ Това негово твърдение ми показва, че той е използвал своето въображение във работата си. Не може да не знаете  Айнщайн, създателят на теорията за относителността и на най-опасното и могъщо оръжие – атомната бомба, най- гениалният физик на своето време. Щом човек като него твърди, че въображението е най-важното нещо, тогава как да го оспоря? Логиката ти обяснява много, но за да откриеш нещо велико, трябва да имаш въображение, с помощта на което първо да го измислиш, а после да го докажеш с физика.

Физиката е науката, която обяснява магията в нашия свят. Ала начина, по който го прави от една страна е така логичен, а от друга – толкова магичен, че все едно физиката е магия. Физиката е сила, а знанието, което ни дава, прави света едно по-добро място за живеене. Какво ли би станало, ако на тези, които не познават физиката, им бъде забранено да ползват кола или телефон?

Това е най-чудното в тази така сериозна наука – мечтателите я движат напред, но дори тези, които не я познават добре, се ползват от нейните научни открития. Толкова истинско и толкова вълшебно нещо. Физиката е магията, която обяснява всяка магия!

[i] Логиката е дял от философията, така, че неин предмет не са само вярванията и чувствата, а тя търси истината по методичен и систематичен път, макар и различен от този на физиката

Част от Специалния брой: „С какво ви изненадва физиката“/>>

Всички есета може да видите в самия брой.