ЕКА вероятно ще действа без подкрепата на НАСА

Бюджетната криза в САЩ налага на Европейската космическа агенция да се откаже от плановете за съвместна мисия. Европейската космическа агенция (ЕКА) ще продължи да изпълнява своите планове за следващата си голяма научна мисия без подкрепата на НАСА. Въпреки конкуриращите се приоритети, финансовите проблеми на САЩ налагат сериозни ограничения по отношение на Американската космическа агенция. Три големи, или „L-клас“ мисии, които се състезават за финансиране, ще трябва да бъдат извършени, ако бъде възможно това, без приноса на САЩ, въпреки поетите от тях ангажименти.

„Решението е взето много неохотно. НАСА не може да отговаря на нашите графици за стартиране на мисиите ни“, казва Дейвид Саутууд, директор на научните изследвания и изследванията по роботика на ЕКА.

Наличният бюджет, за който се борят мисиите от т. нар. L-клас, предвиден за 2020 г., ще бъде намален с около 40–50%, като ще достигне  € 700 000 000 (или 996 000 000 $).

Ето някои от конкуриращите се мисии: мисията на Международната рентгенова обсерватория (International X-ray Observatory), свързана с телескоп, следящ черните дупки и формирането на галактики;  космическа антена с лазерен интерферометър (LISA) ще открива гравитационни вълни; мисията до два от спътниците на Юпитер – до Европа и Ганимед ще бъдат изпратени сонди (EJSM – Лаплас).

ЕКА щеше да избере победителя през юни 2011, но отложи взимането на решението до февруари 2012 г., докато отделните научни екипи ревизират финансовата страна на своите мисии.

Намаленият бюджет ще намали перспективите на всяка мисия, но ръководителите на отделните мисии са оптимисти. Джоел Брегман, член на екипа на IXO, казва, че дори и телескопът да бъде с по-малко огледало от предвиденото и само два или три инструмента, вместо предложените шест, мисията пак ще бъде успешна. Карстен Данцман, съпредседател на LISA, казва, че и по-скромна антена ще може да открие гравитационни вълни, но ще трябва да се задоволи с по-малък брой астрофизични източници. Роналд Грийли, съпредседател на EJSM-Лаплас, казва, че мисията на неговия екип може да бъде най-лесно преработена, тъй като включва само два космически апарата.

НАСА все още се надява да даде и своя принос, макар и по-скромен, за мисиите от L-клас на ЕКА, но е изправена пред недостиг на финансови средства и за своята програма.

Учените очакват срещата между ръководителите на НАСА и ЕКА на 29–30 март 2011 г. в Пасадена, Калифорния, където ще бъдат определени новите параметри на тяхното сътрудничество.