Космически науки Физика

Една неочаквана инсталация и много цветове в едно

Преди малко повече от месец, на предпоследния ден от изданието на #SofiaSciFest, като част от изложбата “История на Вселената”, се появи инсталация, озаглавена “Вълшебна кутия”.

Целта на инсталацията беше да провокира любопитството на посетителите на фестивала. Най-смелите и любопитни посетители, които надникнаха във вълшебната кутия, имаха възможност за кратък разговор и виртуална разходка с български учени от ЦЕРН, които по същото време се намираха в контролната зала на един от най-големите експерименти в лабораторията – експериментът CMS.

Вълшебна кутия

В продължение на повече от 120 минути и на разстояния над 1 700 км. от контролната зала на CMS, Зорница Захариева, Александър Христов, Атанас Батинков и Миро Атанасов отговаряха на различни въпроси, които вълнуваха както най-малките, така и вече пораснали посетители и участници във фестивала на науката в София Тех Парк.

VIDEO: „Вълшебна кутия“

Вълшебната кутия беше естественото продължение на нестандартния аудио-визуален проект на Дончо Дончев, който посетителите на Софийски фестивал на науката имаха възможност да разгледат през всички дни от тазгодишния фестивал. “История на Вселената” е натоварен с образователен потенциал и е резултат на комплексна колаборация между учени и артисти. Музикалните композиции към абстрактните картини, подготвени от Дончев, са дело на композитора Емил Пехливанов. Друг замесен в този проект от страната на науката е доц. Леандър Литов.

VIDEO: „История на Вселената

Общо седем на брой разноцветни платна в акомпанимент на музика ни водят хронологично през етапите на развитието на Вселената. Основните сюжетни линии на проекта са температура, пространство и време. Виолетовият цвят представя ранните и бурни етапи в еволюцията на Вселената. Най-студеният цвят в космоса е червения. Постепенният преход към червения край на спектъра преминава през етапите на развитие на Вселената, докато достигне настоящия момент, в който Вселената е много по-спокойна, отколкото в началните етапи на развитие.

История на Вселената

В края на юни аудио-визуалният проект на Дончо Дончев и Емил Пехливанов поема на път извън пределите на страната. Две години след първото си гостуване, Дончо Дончев се връща в ЦЕРН, за да представи нестандартния си проект в научна среда и пред публика, която ще изследва интерпретацията на художника.