Две лекарства, които могат да прекратят развитието на невродегенеративните заболявания

Изследователи са открили две лекарства, които са вече в етап на клинично изпитване при хората, които изглежда предотвратяват всички невродегенеративни заболявания при мишките. Публикувано в списание Brain, изследването може да се окаже голям пробив при спирането на развитието на унищожителните заболявания при хората.

Когато мозъчните клетки са заразени с вирус, той ги принуждава да произвеждат неговите вирусни протеини. За да се пребори с това и да предотврати разпростирането на вируса, клетката реагира като изцяло блокира производството си на протеин. При много невродегенеративни заболявания се случва нещо подобно, при което дефектните протеини биват свръх-продуцирани в мозъчните клетки и мозъкът реагира по много подобен начин, но за доста по-дълги периоди.

Проблемите започват да възникват, защото мозъчните клетки предотвратяват производството на протеини за толкова дълъг период от време, че започват да гладуват и поради това умират. Когато това стигне до невроните, тогава може да доведе до симптоми, подобни на загубата на памет, нарушение на движенията и дори смърт при тежките типове невродегенеративни заболявания.

През 2013 година същият екип учени открил съставка, която предотвратява пресилената реакция на клетките и спирането на цялото производство на протеини, което предпазва и мозъчните клетки от смърт. И все пак имало уловка: молекулите увреждали панкреаса. Затова са се обърнали към други лекарства, за да потърсят варианти, с които да постигат подобни резултати.

След като проучили внимателно над 1 000 различни вида вече съществуващи лекарства, те попаднали на две, които изглежда постигали желания ефект. Едно от тях, познато като тразодон, вече е използвано клинично, за да лекува пациенти с депресия, докато второто, наречено DBM, се открива естествено в малки количества в женското биле и в момента минава през различни тестове, за да се провери дали може ефективно да лекува рак.

Изследователите първо тествали лекарствата върху мишки, които имали заболяване, свързано с приони, и открили, че освен че действало по същия начин, както и предишното за предотвратяване смъртта на мозъчните клетки, мишките показали и подобрение в поведението, свързано с болестта, докато в същото време не било открито влияние върху панкреаса. След това лекарствата били тествани върху мишки, които имали други невродегенеративни заболявания и изглежда подобрили способността им да изпълняват тестове, свързани с паметта.

Това е обещаваща новина, тъй като след това лекарствата са били или в момента са в процес на тестване върху хора и това би трябвало да направи процеса към провеждането на клинични тестове много по-лесен. Докато учените отбелязват, че тези лекарства не са лек, те поне биха могли да предотвратят прогреса на заболяванията, което радикално променя начина, по който да ги лекуваме.

Източник: IFLS